Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Cemalettin
dc.contributor.authorYildirim, Züleyha
dc.date.accessioned2020-12-03T15:19:34Z
dc.date.available2020-12-03T15:19:34Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/57185
dc.description.abstractBu deneysel çalışmada, kubaşık öğrenmenin küme destekli bireyselleştirme tekniğinin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin Matematik dersi ?Kümeler? konusundaki başarılarına ve tutumlarına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırma, 2010-2011 öğretim yılının güz döneminde, Erzurum ili Palandöken İlçesi sınırları içinde yer alan orta sosyo-ekonomik düzeydeki Alparslan İlköğretim Okulunun 56 altıncı sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, bir deney ve bir kontrol grubu kullanılmıştır. Kontrol grubuna geleneksel yöntem, deney grubuna kubaşık öğrenme yönteminin küme destekli bireyselleştirme tekniği uygulanmıştır. Ölçme araçları (Matematik başarı testi- Matematik tutum ölçeği) her iki gruba da öntest ve sontest olarak verilmiştir. Elde edilen veriler, 0,05 anlamlılık düzeyinde bağımlı örneklem ve bağımsız örneklemler t-testi ile analiz edilmiştir.Elde edilen bulgulardan kubaşık öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin matematik başarısı ve matematik dersine yönelik tutumları üzerinde çok daha olumlu etkileri görülmüştür.
dc.description.abstractIn the present experimental study, the effects of team-assisted individualization technique of cooperative learning method on Elementary school sixth grade students? achievement and attitude on the subject of ?SETS? in Mathematics Course were investigated.The study was carried out with 56, 6th grade students from Alparslan Elementary School existing Palandöken District in Erzurum in 2010-2011 academik years.In the study, experiment and control groups were used. Traditional instructional method was applied to the control group; on the other hand, team-assisted individualization technique which is one of the techniques of cooperative learning method, was applied onto the experiment group. The measurement instruments used in the study (mathematics achievement test and attitude scale) had been used as pretest and posttest to the experimental and control groups. Acquired datas were analyzed through dependent and independent sample t-tests at 0,05 significante level.According to the findings that are acquired after the research it was seen that cooperative learning method has had more positive effects on achievement and attitude in Mathematics.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKubaşık öğrenme yönteminin küme destekli bireyselleştirme tekniğinin 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarılarına ve tutumlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effects of team-assisted individualization technique of cooperative learning method on the sixth grade students? achievement and attitude toward mathematics course
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLearning methods
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmCooperative learning
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmIndividual teaching method
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics education
dc.identifier.yokid395056
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid279284
dc.description.pages107
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess