Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) mevsimlik tarım işçisi konumundaki dezavantajlı öğrencilerin akademik başarıları ve düşünme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının (ATBÖ) uygulandığı fen bilimleri sınıflarında mevsimlik tarım işçisi konumundaki çifte dezavantajlı öğrencilerin ünite tabanlı fen başarılarına ve üst bilişsel becerilerinin gelişmesi üzerine etkisini araştırmaktır. Yarı deneysel desen ve karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada amaçsal ve uygun örnekleme yöntemiyle seçilen Şanlıurfa ilinin Siverek ilçesinde kırsal kesimde dezavantajlı öğrencilerin bulunduğu bir ilköğretim okulunda aynı öğretmenle öğrenim gören üç farklı 6. sınıf öğrencileri ile 2010-2011 eğitim öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Rastgele olarak bu sınıflardan biri karşılaştırma ikisi uygulama grubu olarak belirlenmiştir. Karşılaştırma grubu öğrencileri derslerini öğretmenin her zamanki pedagojisine uygun olarak işlerken, uygulama grubu öğrencileri ise araştırma sorgulama temelli aktivitelerle ilgilenerek süreç sonunda konuyu bir alt sınıftaki öğrencilere anlatan bir mektup yazmışlardır. Çalışma `Madde ve Isı` ünitesinde uygulanmıştır. Çalışmada ölçme aracı olarak çalışmanın başında ve sonunda uygulanan ünite tabanlı fen başarı testi ve öğrencilerin yazmış oldukları mektuplar kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde Mann Withney U testi, nitel verilerinin analizinde One Way Anova kullanılmıştır. Araştırma sonuçları ATBÖ yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin ünite tabanlı fen başarılarının ve yazılı argümanlara dayalı üst bilişsel becerilerinin karşılaştırma grubu öğrencilerine kıyasla istatistiksel anlamlı düzeyde artmasınısağladığını göstermiştir.Anahtar Kelimeler: Argümantasyon, argümantasyon tabanlı bilim öğrenme, üst bilişsel beceriler, yönlendirilmiş araştırma sorgulama ve dezavantajlı öğrenciler, mevsimlik tarım işçileri. Science literacy encompasses conceptual understanding of science concepts and science process skills as well as perspectives and attitudes toward science and how science works. Our education system put heavy emphasizes on content understanding but very little on skills. Thus, enhancing disadvantaged student groups such as seasonal agricultural workers' science literacy skills including content understanding becomes more challenging. By considering the multifaceted nature of science teaching on students' knowledge and skills, this current research study investigates the impact of argument based science inquiry implementation on seasonal agricultural worker students' conceptual science understanding and thinking skills. The analyses of data collected from 69 students in rural Sought East Region of Turkey yielded that argument based science inquiry approach significantly enhanced disadvantaged students' conceptual science understanding and thinking skills.Key Words: Seasonal Agricultural Workers, Disadvantaged Students, Science Education, Argument Based Science Inquiry, Science Literacy, Thinking Skills, Science Process Skills, Writing
Collections