Yenilenen fen bilimleri programında kullanılan analojiler ve analizleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç:Bu araştırmada, ilköğretim kademsi Fen Bilimleri kitaplarında kullanılan analojileri ve bunların çeşitleri tespit edilmiştir.ederek nasıl kullanıldığını tespit etmeyi ve incelemeyi amaçlamaktadır.Yöntem:Bu araştırma ilköğretim Fen Bilimleri dersi kapsamında, fen öğretiminde kullanılan ders kitaplarını kapsamaktadır.Araştırmanın sorularına cevap bulabilmek için 'Doküman İncelemesi' yöntemi kullanılmıştır. Bulgular:MEB tarafından 2019-2020 eğitim-öğretim yılında 5, 6, 7 ve 8. Sınıf 'Fen Bilimleri' ders kitapları incelenmiş ve bu inceleme sonucunda dünya ve güneşin bürüklüğünün karşılaştırılması, dünyanın dönüşünün varile benzetilmesi, insan kalbi-araba motoru analojisi, dolaşım sistemi-su şebekesi analojisi, Dolaşım sistemi-su şebekesi analojisi, Ses dalgası- duvara çarpan topun geri dönmesi analojisi, Tel iletkenliği-su borusu analojisi ve mitaz bölünme-fotokopi makinesi anaojisi gibi analojiler tespit edilmiştir. Sonuçlar:Bu çalışmada toplam olarak on yedi adet analojinin kullanıldığı vekullanılan analojilerin kaynak ve hedef arasındaki analojik ilişkiye göre; yapısal-fonksiyonel ilişki, analojinin sunuluşu açısından; resimsel-sözel analoji, kaynak ve hedef kavramların soyutlanma düzeyi açısından; somut-somut analoji, hedefe ilişkin kaynağın durumu açısından; ön organize edici, zenginlik düzeyi açısından; genişletilmiş analoji, konu öncesi yönlendirme açısından ise strateji tanımı analoji gurubunun içerisine girdiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Anoloji, fen bilgisi ders kitapları,analiz,doküman inceleme. Purpose: In this research, it is aimed to determine and examine the analogies used in primary school science books and how they are used by finding their varieties.Method: This research covers the textbooks used in science teaching within the scope of primary school science course. The 'Document Analysis' method was used to find answers to the research questions.Findings: The 5th, 6th, 7th and 8th grade 'Sciences' textbooks, these are provided by the Ministry of National Education in the 2019-2020 academic year, were examined, and as a result of this review, the comparison of the earth and sun's stiffness, the analogy of the earth's rotation with a barrel, the human heart-car engine analogy, circulation Analogies such as System-water Network Analogy, Circulatory System-water Network Analogy, Sound Wave-returning Ball Hitting the Wall analogy, Wire conductivity-water Pipe Analogy and Mitaz Split-copier Analogy have been determined.Conclusions: In this study, a total of seventeen analogies were used and according to the analogic relationship between the source and the target; structural-functional relationship, in terms of presentation of analogy; pictorial-verbal analogy, in terms of the level of abstraction of source and target concepts; concrete-concrete analogy, in terms of the source of the target; front organizer, in terms of wealth level; In terms of expanded analogy and pre-subject orientation, it has been determined that the strategy definition falls within the analogy group.Keywords: Anology, science textbooks, analysis, document review
Collections