Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındanlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma, 2010 ? 2011 eğitim öğretim yılında, Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde ilköğretim alanlarında öğrenimlerine devam eden 3. ve 4. sınıf 402 öğretmen adayı üzerinde yapılmıştır. Üstbiliş farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla Orijinal olarak Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen, Abacı, Çetin ve Akın (2006) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Bilişötesi Farkındalık Envanteri (BFE); Problem çözme becerilerini belirlemek amacı ile Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen, Taylan (1990), Savaşır ve Şahin (1997), tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan Problem Çözme Envanteri (PÇE); diğer bağımsız değişkenler hakkında bilgi toplamak için ise araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson-Moment Çarpım Korelâsyonu ve bağımsız örneklemler için t-testi kullanılmıştır. En düşük hata payı p<.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının üstbiliş farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerileri algısı düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının; Açıklayıcı bilgi, prosedürel bilgi, durumsal bilgi, planlama, izleme ve hata ayıklama düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı ilişkiler olduğu, değerlendirme düzeyi ile problem çözme becerileri algısı arasında anlamlı ilişkilerin olmadığı görülmüştür. Üstbiliş farkındalık düzeyleri toplam ve alt boyut puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Üstbiliş farkındalık düzeyleri toplam ve alt boyut puanlarının sınıf düzeyine göre anlamlı bir farlılık göstermediği görülmüştür. PÇE puanlarının sınıf düzeyi ve cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Problem çözme becerisi, üstbiliş farkındalık, This study is a descriptive study, which was performed in order to determine the relationship betwen teacher trainees? metacognitive awareness levels and their problem solving skills. The study was Applied on 402 teacher trainees at 3rd and 4th grades studying in primary education fields at Erzurum Atatürk University, Kazım Karabekir Faculty of Education in 2010-2011 academic year. Metacognitive Awarenes Inventory (MAI), which was originally developed by schraw and Dennison (1994) and adapted into Turkish by Abacı, Çetin and Akın (2006), was Applied in order to determine teacher trainees? metacognitive awareness levels; Problem Solving Inventroy(PSI), which was developed by Heppener and Petersen (1982) and adapted into Turkish by Taylan (1990), Savaşır and Şahin (1997), was Applied in order to determine teacher trainees? problem solving skill; and Personal Information Form, which was developed by the researcher, was applied in order to gather data about the other independent variables. Pearson-Moment Multiplying Correlation was used in the Analysis of the data and T-test was used for the independent samples. The lowest margin of error was determined as <.05. according to the findings of the study, it was observed that there are significant correlations between teacher trainees? metacognitive awareness levels and their perceptions of problem solving skills. It was also observed that there are not any significant correlations among teacher trainees? comments(explanatory information), procedural information, situational information, planning, tracing, error sorting levels and problem solving skills. It was observed that there is not any significant variation in total and lower dimension marks of teacher trainees? metacognitive awareness levels according to gender. It was observed that there is not any significant variation in total and lower dimension marks of teacher trainees? metacognitive awareness levels according to classroom level. Similarly it was also observed that there is not any significant variation in PSI Marks of teacher trainees according to classroom level and gender.Key Words: Problem Solving Skill, Metacognition
Collections