Gülten Dayıoğlu`nun romanlarının çocuk ve gençlik edebiyatı ve fantastik bilim kurgu türü bakımından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gülten Dayıoğlu'nun romanlarının çocuk ve gençlik edebiyatı ile fantastik bilim kurgu türü bakımından incelendiği bu çalışmada yazarın ?Akıllı Pireler?, ?Alacakaranlık Kuşları?, ?Otran?, ?Midos Kartalı'nın Gözleri?, ?Ganga?, ?Gökyüzündeki Mor Bulutlar?, ?Kıyamet Çiçekleri?, ?Parbat Dağının Esrarı? adlı kitapları araştırma grubu olarak ele alınmıştır. Bu kitaplar, tema, yapı, tür ve eğitici-öğretici unsurlar bakımdan içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.?İyiliğin hâkim olduğu bir dünya? şeklinde ütopik bir hayale sahip olan Dayıoğlu'nun fantastik bilim kurgu romanlarındaki çocuk kahramanları, yazarın ütopyasını gerçekleştirecek idealize edilmiş karakterlerdir. Bilimsel bir açıklaması olan gizli güçlere sahip olan ve bu gizli güçlerini fantastik yaratıklar aracılığı ile keşfeden bu çocuk kahramanlar, kötülerle mücadele ederler ve kendileri gibi çocuk olan okurlarına örnek model olurlar. Kişiliğinde Dayıoğlu'nun öğretmenlik geçmişinin de izleri görülen anlatıcının çocuklara mesafesini kısarak üçüncü şahıs anlatıcıdan ?masal ana?ya dönüştüğü bu romanlarda, yüce değerlerden uzaklaşan insanlık kıyasıya eleştirilir. Dayıoğlu'nun romanlarında kullanılan dil, sade ve etkileyici oluşuyla okurlarında Türkçeyi güzel kullanmak arzusu yaratır.Anahtar Sözcükler: Gülten Dayıoğlu, Çocuk ve Gençlik Edebiyatı, Fantastik Bilim Kurgu In this study, which examines Gülten Dayıoğlu?s novels in terms of children and adolescence literature and fantastic science fiction genre, author?s ?Smart Fleas?, `Twilight Birds`, ?Otran? ?The Eyes of Midos Eagle?, `Ganga`, `Purple Clouds in the Sky`, `Resurrection Flowers` `Parbat Mountain Mystery` novels have been examined as a study group. These novels are examined thematic, structure, genre, and educational properties by content analyses method.The children heroes and heroines of Dayıoğlu?s fantastic science fiction novels, who has a utopic dream of `A world dominated with kindness`, are idealized types to realize this utopia. These children characters, who have secret powers that have a scientific explanation, discover their secret powers with the help of fantastic creatures and fight with evil powers and be a role model to their readers who are also children like them. In these novels, in which third-person narrator had become ?fairy tale mother narrator? by reducing its distance to children, the humanity that lost noble values are fiercely criticized. In these novels, personality of narrator shows signs of Dayıoğlu?s teacher history. The language, that used in a simple and impressive way in the novels, creates a desire to use Turkish well in its readers.Key Words: Gülten Dayıoğlu, Children and Adolescence Literature, Fantastic Science Fiction
Collections