Seviye belirleme sınavı (SBS) sorularının fen ve teknoloji dersi öğretim programına uygunluğu ve bloom taksonomisine göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Seviye Belirleme Sınavı (SBS) Fen ve Teknoloji sorularının Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına uygunluğunu incelemek amacıyla yapılmıştır. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini; 2008-2010 yıllarında sorulan tüm 6.,7. ve 8. sınıf SBS Fen ve Teknoloji soruları ile Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programında yer alan tüm ünite kazanımları oluşturmaktadır. Çalışmada örneklem seçimine gidilmemiş, evrenin tamamına ulaşılarak, soruların ve kazanımların tamamı incelenmiştir. Buna göre, incelenen toplam kazanım sayısı 600 ve SBS soru sayısı 142 dir. Araştırmanın veri analizi bölümü iki aşamada gerçekleştirilmiştir. SBS soruları, birinci aşamada, Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı temelinde, ilgili olduğu kazanımlara göre; ikinci aşamada ise Bloom Taksonomisine göre incelenmiştir. Buna göre SBS' deki her bir soruyu cevaplamak için gereken kazanımlar belirlenerek, kazanımların hangi oranda ölçüldüğü tespit edilmiş ve SBS sorularının Bloom Taksonomisine göre düzeyleri belirlenmiş, elde edilen veriler frekans ve yüzde hesaplamaları kullanılarak tablolalara aktarılmıştır. Bulgulara dayalı olarak; SBS soruları ile programda yer alan ünite işleniş süreleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu, SBS'deki soru sayısının kazanımları ölçmede yetersiz olduğu, SBS'nin programın kazanımlarını ölçmeye yönelik olmasına rağmen, kazanımları elde etme düzeyini ölçme amacından uzak olduğu ve Bloom Taksonomisi açısından SBS'deki soruların daha çok alt basamaklar olan bilgi ve kavrama düzeylerine yönelik olduğu, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerine yönelik gereken oranda soru sorulmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. This research was conducted in order to determine whether the questions of science and technology in high school entrance exam (SBS) covered the subjects within the Curriculum of Science and Technology Course introduced by Minister of Education. A corpus of all 6th, 7th and 8th grade science and technology SBS questions asked between 2008-2010 and all outcomes of the Curriculum of Science and Techonology Course were the basis of the study, in which Document Analysis Method was used. The whole corpus was used instead of focusing on a certain sample and so all questions and outcomes were analyzed. Accordingly, the total number of outcomes studied was 600 and the total number of SBS questions studied was 142. The data analysis was conducted in two stages. In the first stage, SBS questions were analyzed according to the related subjects and outcomes of the Curriculum of Science and Technology Course and, in the second stage, SBS questions were analyzed according to the Bloom?s Taxonomy. Therefore, the degree to which the outcomes were identified was measured with the determination of required outcomes to answer SBS questions and the levels of SBS questions were studied according to Bloom?s Taxonomy. The data are shown within the frequency and percentage tables. The results show that there is a positive correlation between SBS questions and the length of time that each unit is taught. Additionally, it is found that the number of SBS questions is not sufficient to test level and, although high school entrance exam (SBS) is based on the identification of outcomes, it does not measure the competence level of outcomes. Finally, according to results, SBS questions are generally related to the knowledge and comprehension levels of taxonomy and there is not an adequate number of questions based on the other levels of taxonomy (analysis, synthesis, evaluation).
Collections