Sınıf öğretmenlerinin sosyodemografik özelliklere göre umutsuzluk düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin umutsuzluk düzeylerinin çeşitli sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel bir çalışma olup, araştırmada tarama (survey) yöntemi ve anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma evrenini 2011 - 2012 eğitim öğretim yılında, Erzurum ili, Yakutiye ilçe merkezi ve Palandöken ilçe merkezlerinde bulunan 80 okulda görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma örneklemini ise adı geçen evrenden seçkisiz olarak belirlenen 20 okulda bulunan 220 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Umutsuzluk düzeyi ile ilgili veriler Beck, Lesker ve Trexler (1974) tarafından geliştirilen, Seber (1991) tarafından çevirisi yapılan, Seber (1991) ve Durak (1993) tarafından uyarlama çalışmaları yapılan Beck Umutsuzluk Ölçeği ile; sosyodemografik özellikler ise kişisel bilgi formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde t Testi, Kruskal Wallis Analizi, Varyans Analizi, LSD ve Dunnett's T3 Alt Analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; sınıf öğretmenlerinin umutsuzluklarında cinsiyetlerine, aile gelir durumlarına ve eğitim verdikleri sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılaşma bulunmaktadır. Bulgular, erkek sınıf öğretmenlerinin daha umutsuz olduğunu ve gelir durumunun arttıkça umutsuzluk düzeyinin azaldığını göstermektedir. Ayrıca ikinci sınıflara eğitim veren sınıf öğretmenlerinin ve üçüncü sınıflara eğitim veren sınıf öğretmenlerinin birinci sınıflara eğitim veren sınıf öğretmenlerine göre umutsuzlukları anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin yaş gruplarına, mesleki kıdemlerine, okullarının bulundukları çevrenin sosyo ? ekonomik durumunu algılamalarına, medeni durumlarına ve eğitim verdikleri sınıfın mevcuduna göre umutsuzluk düzeylerinde anlamlı farklılaşma bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Umutsuzluk, Sınıf Öğretmeni. In this study,the purpose is examining the various sociodemographic variables of the elementary school teachers? hopelessness. Research is a descriptive study in which screening (survey) method and survey techniques were used. The study universe includes 80 elementary school teachers who work in Erzurum province, Yakutiye town and Palandoken town in 2011-2012 academic years. The study sample composes 220 teachers who were randomly determined out of the 20 schools mentioned in the study universe. Data about the level of hopelessness developed by Beck, Lesker and Trexler (1974), translated by Seber (1991) ,with the Beck Hopelessness Scale which was adapted by Seber (1991) and Durak (1993) ; as for sociodemographic properties acquired with personal information form. For data analysis t Test, Kruskal Wallis Analysis, Analysis of Variance, LSD and Dunnett's T3 Sub Analyses were used. According to research findings there is a significant differentiation in elementary school teachers? hopelessness according to their gender, family incomes and the grade levels they teach. The findings indicate that the male elementary school teachers are more desperate and as their income increases there is a decline in their desperation level. Additionally, second and third grade elementary teachers? hopelessness levels are significantly higher than first grade elementary teachers? hopelessness levels. There is not any significant differentation obtained in their hopelessness levels according to the elementary teachers? age groups, professional seniorities, the perception of the socio-economic location of their schools,their marital status and the population of the classes they teach.Key words: Hopelessness, Elementary School Teachers
Collections