Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde, Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Basamaklı Öğretim Programı ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarıları, derse yönelik tutumları ve bilginin kalıcılığı üzerindeki etkilerini karşılaştırmak; uygulamalara ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2010-2011 eğitim öğretim yılında, Elazığ Koç İlköğretim Okulu'nun 7. sınıf düzeyinde, deney grubu ve kontrol grubu olarak belirlenen iki sınıfta yürütülmüştür. Araştırma süresince, deney grubunda Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Basamaklı Öğretim Programı, kontrol grubunda ise geleneksel yöntem uygulanmıştır. Deney grubunda 34, kontrol grubunda ise 33 öğrenci yer almaktadır. Uygulamalar ?Türk Tarihinde Yolculuk? ünitesi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak başarı testi, görüşme ve gözlem formları kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene göre yürütülmüş, öğrencilerin derse ilişkin tutumları tutum ölçeği ile belirlenmiştir. Nitel boyuta ilişkin öğretmen ve öğrencilerle görüşmeler yapılmış, uygulamalar süresince gözlemler gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testinde 56 madde yer almaktadır. Testin ortalama güçlüğü ,58 olarak belirlenirken, KR-20 güvenirlik değeri ,85 olarak hesaplanmıştır. Tutum ölçeği 22 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin KMO değeri ,93 olarak belirlenirken, Bartlett testi sonucu 3,3813 olarak saptanmıştır. Bu değer 0.000 düzeyinde anlamlıdır. Ölçeğin Cronbach's Alpha değeri ,88'dir. Nicel verilerin analizi SPSS 16, nitel verilerinki ise N-VIVO-8 programı ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda Çoklu Zekâ Destekli Basamaklı Öğretim Programının öğrenci başarısını artırmada geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu belirlenmiştir. Kalıcılık testi puanları açısından her iki yöntem arasında herhangi bir farklılık belirlenmemiştir. Deney gurubunda öğrenci tutumlarının olumlu yönde etkilendiği saptanmıştır. Ayrıca, yapılan uygulamanın faydalı yönleri, etkinlik seçme kriterleri, zorlanılan aşamalar, hoşlanılan etkinlikler, uygulamaların yapılabileceği diğer dersler ve geleneksel yöntemden farklı yönlerine ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Buna göre bu yöntemin farklı ders ve sınıf seviyelerinde kullanılması, öğretmenlerin uygulamalara ilişkin bilgilendirilmeleri, sınıf ortamlarının uygulamalara uygun olarak düzenlemesi önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Basamaklı Öğretim Programı, Çoklu Zekâ Kuramı, Sosyal Bilgiler, öğrenci başarısı, tutum. This research aims to compare the effects of Multiple Intelligence Theory Supported Layered Curriculum and the traditional teaching method in lessons of Social Studies on academic achievement of students and their attitudes towards the subject and the permanence of knowledge; and to determine opinions of students and teachers about the applications. The research was conducted in 2010-2011 academic year in Elazığ Koç Secondary School on 7th class students, taking two classes as experimental and control groups. In the course of the research, Layered Curriculum Supported by Multiple Intelligence Theory was applied on the experimental group and the traditional method was applied on the control group. Experimental and control groups consist of 34 and 33 students respectively. The applications were carried out within the scope of chapter of `Journey through the Turkish History`. Qualitative and quantitative methods were used together. In this study, success test, interview and observation forms were used together. Quantitative aspect of the research was carried out according to experimental pattern with pretest-posttest control group and attitudes of students towards the lesson were determined with attitude measure. Interviews were made with the teacher and students and observations were made. In the success test developed by the researcher there are 56 items. The average difficulty and KR-20 reliability value of the test have been determined to be 58 and 85 respectively. Attitude measure is composed of 22 items. KMO value and Bartlett test result of the measure have been determined to be 93 and 3.3813 respectively. It has been determined that significance of this value is at 0.000 level. Cronbach?s Alpha reliability coefficient of the measure has been determined to be ,88. While analysis of quantitative data obtained within the cope of the research was made with SPSS 16, in qualitative analysis N-VIVO-8 program was used. It has been determined the applications used on experimental group is more effective than the traditional method in increasing student achievement. When looking at permanence test points, no difference has been identified between the two methods. It has been determined that applications affected attitudes of students positively. The application process of Multiple Intelligence Supported Graded Teaching Program have been achieved like useful aspects of the applications, activity selection criteria, stages of difficulty, loved activities, other lessons in which applications can be applied and its different aspects from that of the conventional method. It is proposed to carry out studies this method at levels of different lessons and classes, to inform the teachers about the applications and to arrange class environments suitable for applications.Key words: Layered Curriculum, Multiple Intelligence Theory, Social Studies, student achievement, attitude.
Collections