Tanzimattan Cumhuriyet`e Türk müziğindeki gelişmeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Osmanlı İmparatorluğunda 19. yüzyılın ilk yarısında resmî bir bildirim olan Tanzimat Fermanı'nın Gülhane Parkı'nda Koca Mustafa Reşit Paşa tarafından okunması sonrası özellikle; demokratikleşme, askerî sistem, maliye, hukuk, sanayi ve eğitim alanlarında devletin bütün kurumlarında gerçekleştirilen reformların ve yapılan köklü düzenlemelerin müzik alanına etkilerini araştırmak amacıyla yapılmıştır.Bu çalışma nitel bir araştırma olup, çalışma da literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Çeşitli kaynaklardan ilgili bölümler ?Tarama (Survey) Yöntemi? kullanılarak gerekli bilgilere ulaşılmıştır.Tanzimat döneminde Batılılaşma hareketleri ve yapılan reformlar müzik alanında etkisini belirgin bir şekilde göstermiştir. Müzik eğitimi için yeni eğitim kurumları açılmış ve önemli faaliyetler gerçekleştirilmiştir. Bu dönemde Batı Müziği saray çevresine ve halka sevdirilmiş, Türk Müziğinin kendi otantik dokusu korunarak mevcut eserler çok sesli hale getirilmiş ve Batı Nota Sistemi ile yeniden notaya alınmıştır. Ayrıca bu dönemde Avrupa'dan sanatçılar ülkeye davet edilmiş ve konserler verdirilmiştir. Bunun yanında tiyatrolar, operalar ve operetler açılmış müzikli oyunlar sahnelenmiştir. Yine bu dönemde derin bir musiki kökeni olan mehteran yeniden düzenlenerek Mızıka-i Hümayun ismini almış ve Avrupa'dan getirtilen sanatkârlara Mızıka-i Hümayun'da dersler verdirilerek bilgilerinden faydalanılmıştır. Dönem padişahları bütün bu müzikal gelişmelerin gerçekleşmesi için imkânları seferber etmiş ve müzik anlamında Batılılaşma konusu üzerinde ısrarla durmuşlardır. This study has done for the purpose of searching the effects to music that radical arragemets were made and reforms were realized in the all instutations of the state; particularly democratization, military system, finance, law, ındustry and education after reading Tanzimat Edict which is a formal declaration by Koca Mustafa Reşit Pasha in Gülhane Park in the first half of of 19th century in Ottoman Empire.This study is a qualitative research and when the study was doing, litarature scanning method was used. By Scanning (Survey) method, the necassary informations in concerning sections from different sources are reached.To westernization movements and reforms in the Tanzimat Era, clearly shows the effect of the field of music. New educational institutions were opened for music education and important activities were realized. During this time, western music had public and around the palace loved, existing works were vocalized plenty by preserving Turkish music own authentic texture and were re-notated with Western notation system. Also during this period artist from Europe were invited to the country and these artists gave concerts. Beside this, theaters, operas and operettas were opened and musical performances were staged. During this period, Mehteran (Band of Jenissary Musicians) which had a deep musical origin, took the name Mızıka-i Hümayun (Imperial Orchestra) by reorganizing and by they had the artist, brought from europe, give lesson in the Mızıka-i Hümayun, utilize their informations. The period Sultans mobilezed the possibilities for the realization of all these musical developments and strongly focused on the topic of music in terms of westernization.
Collections