Ortaokul ikinci sınıf öğrencilerinin temel dil becerilerinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların başarı ve kalıcılığa etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuğun doğumdan itibaren en iyi arkadaşı oyundur. Eğitsel oyun ise eğitimde çocuğu yalnız bırakmayan, onun eğlenerek öğrenmesini sağlayan akranıdır. Bu araştırmada, Türkçe dersi temel dil becerilerinin (konuşma, dinleme, okuma, yazma) öğretiminde eğitsel oyunların başarı ve öğrenilenlerin kalıcılığı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada belirlenen amaca uygun olarak deneysel yöntem içerisinde yer alan ön test?son test kontrol gruplu model seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Erzurum ilinde bulunan Alparslan Ortaokulu, Özel Aziziye Ortaokulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Ortaokullarından seçilmiştir. Bu amaçla ilk önce belirlenen okullarda birer deney grubu ile birer kontrol grubu oluşturulmuştur. Bu gruplar arasında temel dil becerilerinin başarı ve hatırda tutma düzeyleri açısında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Uygulama ortaokul ikinci sınıf öğrencileri, ?Kişisel Gelişim? temasında bulunan ?Sarı Sıcak, Daha İyi Olabilir, Kurtla Tilki, Ağaç ve Sen? konuları ve bu tema kazanımlarıyla ayrıca ortaokul ikinci sınıf öğrencilerine uygulanan okuma, dinleme ve yazma becerileri için yapılan başarı testlerinden; konuşma becerilerine yönelik sınıf içinde yapılan gözlemlerden elde edilen veriler ile sınırlandırılmıştır. Araştırma 2011-2012 eğitim öğretim yılı güz döneminde uygulanmıştır. Uygulamada elde edilen verilerin analizinde betimsel (frekans ve ortalama) ve kestirimsel (t testi ve tek yönlü varyans) analizi gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır; ölçme araçlarının geçerlilik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda ortaokul ikinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi temel dil becerilerinin/öğrenme alanlarının geliştirilmesinde ve öğrenilenlerin kalıcılığında eğitsel oyunların, mevcut öğretim programının uygulandığı öğretim yöntemine göre daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Eğitsel Oyun, Dinleme, Okuma, Konuşma, Yazma. Child?s best friend is ?play? from the beginning of life. Educational play is the peer of child that never leaves him alone and provides best learning by getting pleasure. This study was carried out to evaluate the effect of educatıonal plays in learnıng basic language skills (speaking, listening, reading, writing) of Turkish course on success and memorability. In this study pre-test and post-test control group design is chosen among experimantal model. The study group of the study was composed of the schools in Erzurum central province; Palandöken Alparslan secondary school, Private Aziziye secondary school and TOBB secondary school. For this purpose, firstly a control group and an experimental group were formed in determined schools. It is observed whether there was a significant difference between experiment groups in the sense of basis language skills and success in level of memorizing. . The application was limited to the 6th grade students? topics; `Sarı Sıcak, Daha İyi Olabilir, Kurtla Tilki, Ağaç ve Sen? in theme of personal development and its acqusitions; to the datum gained from the observations applied for speaking skills in class and from achivement test applied on primary school 6th grade students for their reading listening and writing skills. The study was applied in the first educational year 2011-2012. In the aplication of acquired analysis of data; statistical analyses were used such as descriptive ( frequency and average ) and predictive ( t test and one-way analysis of variance). Furthermore; validity and reliability analyses of measurement tools were aplied. As a result of this study, it has beeen concluded that educational plays are more effective for the 6 th grade students? improvement and permanence of acquired information of Turkish course basic language skills such as listening, speaking, reading and writing and learning domain, compared to teaching method applied by available curriculum.Key words: Education of Turkish, the role of educational plays, speaking, listening, reading, writing vii
Collections