İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde kavram haritası kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, kavram haritaları yönteminin öğrencilerin okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada deneysel modellerden ?öntest ?sontest kontrol gruplu? desen kullanılmıştır. Uygulama ilköğretim 8. sınıf Türkçe derskitabında yer alan 6 temada bulunan metin parçalarının, kavram haritalarına dönüştürülerek öğrencilerin, okuma-anlama sürecinde elde edilen kazanımları ile sınırlandırılmıştır. Araştırmasonucunda kavram haritaları yönteminin uygulandığı deney grubunun, temel dil becerileri(okuma, anlama) öntest, sontest ve kalıcılık testi başarı ortalamalarının mevcut programda yer alan öğretim yönteminin uygulandığı kontrol grubundan daha yüksek olduğubelirlenmiştir. Ayrıca bulgulardan hareketle deney grubundaki öğrencilerin kavram haritaları yöntemini beğendikleri, öğrenme şekli olarak benimsedikleri, bunun göstergesi olarak öğrenme yöntemine yönelik yüksek oranda tutuma sahip oldukları ve tutumlarının başarı seviyelerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulardan hareketle kavram haritalarıyönteminde öğrencilerin, Türkçe dersi temel dil becerilerinden okuma-anlama öğretiminde mevcut programda yer alan öğretim yöntemine göre başarı ve hatırda tutma üzerinde daha etkili olduğu ve farklı başarı düzeyindeki öğrenciler tarafından beğenildiği, öğrencilerin kavram haritaları yöntemiyle metin parçalarını okuma-anlama bakımından olumlu tutuma sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Araştırma, Manisa ili, Salihli İlçesinde bulunan biri sosyoekonomik bakımdan düşük seviyedeki Taytan İlköğretim Okulu, öbürü sosyo-ekonomik bakımdan yüksek seviyedeki, Salihli İlçe merkezinde bulunan, Kudret Demir İlköğretim Okulu 8. sınıflarından seçilen örneklem gruplarıyla, Türkçe Ders Kitabında bulunan metin parçalarının kavram haritaları yönteminin öğrencilerin okuduklarını anlama becerileri üzerine etkisinin olup olmadığını belirlemek için her iki ilköğretim okulunda bulunan 8. sınıflardan, deney ve kontrol grubu öğrencilerine yönelik olarak yapılmış ve araştırmanın çalışma grubunda toplamda 104 öğrenci bulunmuştur. Verilerin analizinde 4 istatistiksel analiz kullanılmış olup bu analizler bilgisayarda SPSS for Windows 18.00 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Bu analizler şunlardır:1. Mann-Whitney U Testi2. Wilcoxon Testi 3. Bağlantılı örneklemler için t Testi4. Bağlantısız örneklemler için t Testi Anahtar Kelimeler: İlköğretim, 8.sınıf Türkçe ders kitabı, kavram haritası yöntemi, okuma eğitimi, okuma-anlama becerisi The study that utilized ?pre test/post test control group? design aimed to identify the effect of concept map use on students? reading comprehension and retention. The implementation was limited to converting the texts in 6 themes in the 8th grade Turkish textbooks into concept maps to determine acquisitions in the reading comprehension process. Research results show that means for basic language skills (reading, comprehension) pre and post tests and retention scores for the experimental group who was taught with the method of concept maps were higher than those of the control group who was provided with traditional teaching methods in the current curriculum. Findings also showed that the students in the experimental group liked the method of concept maps and adopted it as a learning method which was indicated by high levels of positive attitudes regardless of achievement levels. Findings suggest that method of concept maps is more effective in achievement and retention in the teaching basic language skills; namely; reading comprehension, in Turkish compared to traditional teaching methods in the current curriculum, that the method is well liked by students of different achievement levels and that students have positive attitudes towards reading comprehension texts with the help of concept maps method. In order to determine whether the use of concept maps in reading texts affected reading comprehension, the study was implemented with control and experimental groups of 8th grade students (n=104) from Manisa Province Salihli District socio-economically disadvantaged Taytan Primary School and Salihli District Kudret Demir Primary School with a higher socio economic status. In data analyses, 4 statistical analyses were used and SPSS for Windows 18.00 statistical package program was utilized for analysis. The analyses used in the framework of the study are as follows:1. Mann-Whitney U Test2. Wilcoxon Test, 3. t-test for dependent samples 4. t- test for independent samplesKey words: Primary school, 8th grade Turkish textbooks, concept map method, teaching reading, reading comprehension skills
Collections