Turkish EFL university students` self-perceptions of and attitudes toward foreign language speaking anxiety
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil (İngilizce) konuşma kaygısının yapısını, kuramsal tanımlarını, öğrenci-merkezli algılamalarını ve yöntemsel uygulamasını tanıtmak ve İngiliz Dili Eğitimi alan üniversite öğrencilerinin deneyim ettiği yabancı dil konuşma kaygısının kaynaklarını bulmaktır. Yabancı dil konuşma kaygısının diğer yabancı dil kaygı türleri arasındaki ilişki ve yapısal farklılıklar nicel ve nitel olarak incelenmiştir. Yabancı dil konuşma kaygısı ile ilgili terimler ve kavramlar tanımlanmıştır. Buna ek olarak, yabancı dil konuşma kaygısı ile ilgili olarak açık-uçlu sorulara verilen sözlü ve yazılı yanıtlar nitel olarak incelenmiş ve değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil kaygısı, yabancı dil konuşma kaygısı, olumsuz değerlendirilme korkusu, kaygının üstesinden gelme stratejileri, yabancı dil yeterlik seviyesi. The purpose of this study is to introduce the construct, theoretical definitions, student-centered perception and methodological application of foreign language (English) speaking anxiety and find the sources of foreign language speaking anxiety that Turkish EFL university students experience. The relationship and structural differences between foreign language speaking anxiety and foreign language anxiety were investigated quantitatively and qualitatively. The relative terms and concepts related to both foreign language speaking anxiety and foreign language anxiety were defined. In addition, oral and written responses given to open-ended questions related to foreign language speaking anxiety were qualitatively analyzed and evaluated.Key words: Foreign language anxiety, foreign language speaking anxiety, fear of negative evaluation, anxiety coping strategies, foreign language proficiency level.
Collections