Ahmet Telli`nin hayatı sanatı eserleri ve eserlerinin ortaöğretim müfredatına uygunluğu açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ahmet Telli, Türk Edebiyatının yaşayan en önemli sanatçılarından birisidir. Şiir anlayışı, sanatını sürekli olarak yenileme ve geliştirme çabası onu haklı olarak bu şekilde değerlendirmeyi gerekli kılmaktadır. Şair son dönem Türk şiirin en dikkat çeken isimlerinden birisidir. Bu tezin yapılış amacı onu akademik anlamda da tanıtmak ve bu alandaki boşluğu doldurmaktır. Henüz akademik olarak sanatçı hakkında herhangi bir çalışmanın olmayışı diğer bir gerekliliktir. Bu tez hazırlanırken betimsel yöntem tercih edilmiştir. Şairin; hayatı, sanatı, eserleri odaklı yapılan bu tezde kaynak taraması yapılmıştır. 1960?lardan itibaren hakkında gazete, dergi, yıllık, ansiklopedilerde çıkan yazı ve haberler taranmış, gerekli bilgiler not edilmiş ve tezin ihtiyaç duyulan kısımlarında kullanılmıştır. Ahmet Telli?nin yayımlanmış on beş eseri tezin evrenini ifade eder. Bu eserlerden random yöntemle seçilen on eser ise örneklem grubunu temsil eder. Bu seçimde sanatçının muhtelif zamanlarda yayımlanan eselerinden, yayımlanma sırası dikkate alınarak farklı zaman dilimlerinde yayımlanan eserler tercih edilmiştir. Buradaki amaç şairin sanatsal gelişiminin daha iyi takip edilmesine olanak sağlamaktır. Bu eserlerden sekiz tanesi şiir, iki tanesi ise nesir türünde yazılan kitaplardır. Bu tercihlerin sebebi de her iki türde de şairin sanatsal değerinin irdelenmesinin amaçlanmasıdır. Yapılan araştırmalar sonucunda şairin her yeni eseriyle birlikte sanatsal akışını olgunlaştırdığı, şiirini geliştirdiği görülmektedir. Sürekli bir arayış içinde olan şair, özellikle son eserleriyle sanatsal olgunluğa ulaştığının izlenimlerini verir. Bunun sonucu olarak toplumcu gerçekçi sanat anlayışının önemli isimlerinden olmayı başarır. Bu açıdan değerlendirildiğinde, şairin ortaöğretim müfredatında bulunmaması önemli bir eksikliktir. Şair yayımladığı, hem şiir hem de nesir eserleriyle belli sanatsal standardın üstüne çıkmayı başarmış ve bir anlayışın sözcüsü olmayı da başarmıştır. Ahmet Telli?nin şiir alanında da, nesir alanında da ortaöğretim müfredatında temsil edilmesi bir gerekliliktir.Anahtar Sözcükler: Ahmet Telli, Toplumcu Şiir, Ortaöğretim Müfredatı,1960-2010 Dönemi Toplumcu Şiir Ahmet Telli, is one of the most important living man of letter of Turkish Literature . His poetry understanding, his effort for constant developing and refreshing his art is rightly needed to be evaluated by this way. The poet is one of the most conspicuous names of the latest Turkish poetry. The aim of this thesis is to make him known academically and to fill the gap in this point. Not having academically any work about the poet yet is another necessity. While this thesis was being prepared, descriptional method was preferred. In this thesis which was focused on his life, art, literary works, resource scanning was made. Writings and news about him in newspapers, magazines, annuals, encyclopedias since 1960s were scanned, necessary information was noted and used in the necessary parts of the thesis. Ahmet Telli?s puplished fifteen works convey the main part of the thesis. The ten works which were chosen randomly present the sampling group. For this choice poet?s some works which were published in different times were preferred considering the publishing order from the works which were published in different times. The aim of this is to obtain to following well the artistic development of the poet in a better way. Eight of these works are poem and two of them is prose. The aim of this choice is to explicate the poet?s artistic value in both type. According to the researches; it can be seen that the poet brought his artistic flow in maturity and developed his poetry with his every new works. The poet who is constantly in search gives the clues that he reached an artistic maturity especially with his latest works. As a result of this, he succeeded to become one of the most important names of socialist and realistic artistic concept. When he is evaluated in this way, it is an important deficiency that he is not in the high school curriculum. The poet succeeded to go over the notable artistic standards with his published both poems and prose and he also succeeded to be the voice of definite apprehension. Ahmet Telli?s representing in both poetry and prose in high school curriculum is necessary. Key Words: Ahmet Telli, Socialistic Poetry, High school Curriculum ,1960-2010 Term Socialistic Poetry
Collections