Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlilikleri: Amasya ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin, öğrencilerin pedagojik özelliklerini dikkate alarak, meslek hayatlarında öğrettikleri konuların içeriğine uygun teknoloji ve öğretim yöntemlerini kullanabilme yeterliliklerini tespit etmektir. Bu amaca yönelik olarak Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) modeli ve bileşenleri kullanılmıştır.Karma modelin kullanıldığı bu araştırmanın katılımcılarını, Amasya merkez ve ilçelerinde görev yapmakta olan Sosyal Bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmanın nicel kısmı için ölçme aracı olarak geçerlilik-güvenilirlik çalışmaları yapılan TPAB ölçeği kullanılmıştır. Nitel kısım için ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve gözlem formu kullanılmıştır.Araştırmaya katılan her bir öğretmenin, teknoloji entegrasyonunun uygulanması içinteknoloji kullanımı hakkındaki görüşlerini keşfetmek için iki kez yarı yapılandırılmış bireysel görüşme yapılmıştır. İlk görüşme öğretmenlerin geçmişi ve önceki deneyimlerini belirlemek için tasarlanmıştır. İkinci görüşmede öğretmenlere güncel deneyimleri ve bu deneyimlerin onları teknoloji entegrasyonuna nasıl teşvik ettiğineyönelik, bilgisayar teknolojisini kullanırken nasıl bir farklılık bekledikleri hakkında sorular sorulmuştur. Araştırmanın nicel analizi PASW Statistics 18 programı kullanılarak yapılmıştır. Analizlerde frekans, yüzde, aritmetik ortalama analizlerininyanında t-test, Mann-Whitney U, ANOVA, Levene ve Kolmogorov-Smirnov analizleride kullanılmıştır. Nitel analiz ise TPAB'nin alt boyutlarına uygun olarak betimsel analizile yapılmıştır.Elde edilen bulgulara göre Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin TPAB'nin alt boyutları içerisindeki en düşük seviyedeki bilgisi Teknolojik Bilgi (TB), en yüksek seviyedeki bilgisi de Alan Bilgisi (AB)'dir. Araştırmanın sonucunda teknoloji okuryazarlığı konusunda öğretmenlerin genel olarak yeterli düzeyde olmadıkları, Pedagojik Bilgi(PB) ve Alan Bilgisi (AB) olarak kendilerini yeterli gördükleri ve bu bilgilerinin Pedagojik Alan Bilgisi (PAB) düzeylerine pozitif etki ettiği, teknolojik bilgilerinin yeterli olmaması nedeniyle Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) ve Teknolojik Alan Bilgisi (TAB) düzeylerinin orta düzeyde olduğu, TPAB ortalamasının orta düzeyin üzerinde olduğu ve öğretmenlerin PB, AB, PAB ortalamasının yüksek; ancak TB düzeylerinin orta düzeyde olması nedeniyle TPAB düzeylerinin yüksek olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak uygulamaya ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Teknoloji Okuryazarlığı, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi(TPAB), Sosyal Bilgiler Öğretmenleri The main purpose of this study is to determine the competencies of social studies teachers regarding their using of suitable technology and teaching methods in relation to the pedagogical features of students. For the purpose of this study, the Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) model and components were used.The participants of this study, in which the mixed model was used, were social studies teachers working in Amasya city center and in nearby towns. For the quantitative part of the study, the TPACK instrument was used. For the qualitative part, semi-structured interview and observation forms were developed and used by the researcher. To determine the opinions of the teachers who participated in the study about the technology they use, each teacher was interviewed twice in a semi-structured private session. The first interview was performed to determine their background and experiences. The second interview was performed to learn their contemporary methods while they are teaching and their expectations through using computer technology. The quantitative analysis of the study was done using a PASW Statistics 18 program on the computer. In the analysis, t-test, Mann-Whitney U, ANOVA, Levene and KolmogorovSmirnov were used besides frequency, percentage and mean. The qualitative analysiswas done with descriptive analysis regarding to the sub dimensions of TPACK. According to the obtained findings, Technological Knowledge (TK) is the lowest level and Content Knowledge (CK) is the highest level in the sub dimensions of the TPACK of the social studies teachers' knowledge. At the end of the study, it was observed that the teachers had an insufficient understanding of technological literacy, though they felt themselves good enough on Pedagogical Knowledge (PK) and Content Knowledge (CK). Their PK and CK had a positive effect on their Pedagogical Content Knowledge(PCK). It was also determined that their Technological Pedagogical Knowledge (TPK)and Technological Content Knowledge (TCK) levels were at medium as they are sufficient in TK. Their TPACK mean was over the medium level, their PK, CK, PCK means were high whereas their TPACK levels were not high because of their insufficient TK levels. Based on the findings, recommendations were made about practice and for researchers.Key Words: Technological Literacy, Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK), Social Studies Teachers
Collections