Öğretmenlerin demokratik tutumlarının öğrencilerin değer kazanımlarına etkisi: Erzurum ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerin demokratik tutumlarının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin değer kazanımlarına etkisini belirlemektir. Araştırma sınıf öğretmeninin demokratik davranışlarının, öğrencilerin değer kazanımlarınıyordama düzeyini incelemek amacıyla ilişkisel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Erzurum il merkezindeki ilköğretim beşinci sınıfta öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, amaçlıörnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılarak belirlenen ve evrende yer alan 9 ilköğretim okulunda öğrenim gören 642 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak için Demir (2003) tarafından geliştirilen `Sınıf Öğretmeni Demokratik Davranış Ölçeği`, Keskin (2008) tarafından geliştirilen beşli likert tipi `Değerler Eğitimi Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde sınıf öğretmeni demokratik davranışve değerler ölçeklerinden elde edilen puanlar arasındaki ilişkilerin saptanması için Pearson Çarpım Momentler Korelâsyon Analizi; demokratik davranış ölçeğinden elde edilen puanlarının değerler ölçeğinden elde edilen puanları yordama düzeyinin belirlenmesinde ise Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin demokratik tutumlarının bütün alt boyutlarıyla birlikte ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin değer puanlarını yordama gücü istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler : Değer Kazanımları, Demokratik Davranış, Sınıf Öğretmen Main purpose of this research is to review the influence of the classroom teachers' democratic attitudes on the value gains of the 5th grade primary education students in view of various variables. The research has been based on a correlational design, so as to review the level at which the democratic attitudes of the classroom teacher may predict the value gains of the students. Population of the research is made up of fifth grade primary education students, studying in the Centrum of Erzurum in the educational year of 2011-2012. Sample of the research is composed of 642 fifth grade students from the 9 primary education schools, having been appointed by the maximum variability method among the purposeful sampling, and included in the population.`Democratic Behavior Scale for the Classroom Teachers` (having been developed by Demir (2003)), five-point likert-type of `Values Education Scale` (having been developed by Keskin (2008)), and `Personal Information Form` (having been developed by the researcher) were utilized in the research so as to collect the respective data. In order to analyze the data having been obtained in the research, Pearson's Factorial Moments Correlation Analysis was utilized so as to ascertain the relationships between the points obtained from the democratic behavior and values scales for the classroom teachers, while Multi-linear Regression Analysis was utilized so as to determine the level at which the points obtained from the democratic attitude scale predicted the points obtained from the values scale. As a result of the research, classroom teachers' ability to predict the value points of the fifth grade students, together with all sub-dimensions of the democratic attitudes of the said teachers, was found statistically meaningful. Key words: Value Gains, Democratic Behavior, Classroom Teachers
Collections