Üstbilişsel bilgi ve üstbilişsel öğrenme stratejilerinin İngilizce`yi yabancı dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin dil öğrenimindeki rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYÜKSEK LİSANS TEZİÜSTBİLİŞSEL BİLGİ VE ÜSTBİLİŞSEL ÖĞRENME STRATEJİLERİNİN İNGİLİZCE'Yİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DİL ÖĞRENİMİNDEKİ ROLÜGökhan ÖZTÜRK2014, 80 sayfaBu çalışmanın amacı, İngilizce Öğretmenliği Bölümü'nde okuyan birinci sınıf öğrencilerinin üstbiliş beceri seviyelerini Üstbiliş Becerileri Ölçeği ile belirlemek, öğrencilerin üstbiliş beceri seviyelerindeki farklılıkları incelemek ve üstbilişsel bilgi ve üstbilişsel strateji kullanımının öğrencilerin İngilizce'deki başarısına katkısını ortaya koymaktır. Öğrencilerin üstbiliş beceri seviyelerini etkilediği düşünülen bağımsız değişkenler; öğrenim gördükleri üniversiteler, öğretim programları, yaş ve cinsiyetleri, okudukları liseler, üniversitede hazırlık eğitimi alma durumları, İngilizce'yi öğreniyor olmaktan memnun olma durumları, liseye başladıklarındaki İngilizce seviyeleri, sahip olduklarını düşündükleri şu anki İngilizce seviyeleri, belirli derslere katılım durumları (Bağlamsal Dilbilgisi-I, İleri Okuma ve Yazma-I, Dinleme ve Sesletim-I, Sözlü İletişim Becerileri-I) ve bu derslerin birinci dönemdeki vize ve final ortalamalarından oluşmaktadır. Bu değişkenler ve öğrencilerin üstbiliş beceri seviyeleri arasındaki ilişkiler analiz edilmiştir.Çalışmanın evreni, Türkiye'deki devlet üniversitelerinde İngilizce Öğretmenliği Bölümlerinde okuyan bütün birinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem olarak, İngilizce Öğretmenliği Bölümü'nün hem birinci hem de ikinci öğretim programlarını sunan dört üniversitenin bütün birinci sınıf öğrencileri belirlenmiştir: Atatürk Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi (önceki Konya Üniversitesi) ve Erciyes Üniversitesi. Araştırma 2011-2012 akademik yılının bahar yarıyılında yapılmıştır. Betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. 15 devlet üniversitesinden dört tanesi gelişigüzel örnekleme ile seçilmiştir. Seçilen dört devlet üniversitesinden, 430 gönüllü birinci sınıf öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Veriler, Üstbiliş Becerileri Ölçeği ve bağımsız değişkenler anketi ile toplanmış ve t testi, Tek Yönlü ANOVA, Tukey'in Post Hoc testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir.Analizler Bağlamsal Dilbilgisi-I, İleri Okuma ve Yazma-I, Dinleme ve Sesletim-I derslerindeki başarı ile öğrencilerin üstbiliş beceri seviyeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğunu, Sözlü İletişim Becerileri-I dersindeki başarı ile öğrencilerin üstbiliş beceri seviyeleri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olmadığını göstermiştir. Çalışma, öğrencilerin İngilizce başarıları ile üstbiliş beceri seviyeleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğunu büyük ölçüde kanıtlamıştır. Buna ek olarak, bağımsız değişkenlerden olan cinsiyet farklılıklarının ve öğrencilerin Dinleme ve Sesletim-I ve İleri Okuma ve Yazma-I derslerine katılım durumlarının, üstbiliş beceri seviyeleri ile pozitif yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. Ancak, diğer bağımsız değişkenler ve öğrencilerin üstbiliş beceri seviyeleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Üstbiliş Becerileri, İngilizce Başarısı, Bağımsız Değişkenler ABSTRACTMASTER'S THESISTHE ROLE OF METACOGNITIVE KNOWLEDGE AND METACOGNITIVE LEARNING STRATEGIES IN TERTIARY LEVEL EFL STUDENTS' LANGUAGE LEARNINGGökhan ÖZTÜRK2014, 80 pagesThe purpose of this study was to determine the level of metacognitive skills acquired by college freshmen in the Department of English Language Teaching by means of Metacognitive Skills Scale, to examine the differences in the level of the students' metacognitive skills and to clarify the contribution of metacognitive knowledge and metacognitive strategy use in these students' achievements in English. The independent variables that were thought to affect the students' levels of metacognitive skills consisted of the universities that the students attended, the teaching programs, the students' ages and genders, the high schools that the students attended, their participation in a preparatory program at university, their satisfaction with learning English as a foreign language, their levels of English when they started high school, their present English levels according to self-evaluation, their attendance to certain courses (Contextual Grammar-I, Advanced Reading and Writing-I, Listening and Pronunciation-I, Oral Communication Skills-I) and the mean of their scores on these courses' midterms and their final scores in the first term. The associations among these variables and the students' levels of metacognitive skills were analyzed. The target population of the study consisted of all college freshmen of the Department of English Language Teaching at Turkish state universities. The accessible population was identified as all college freshmen of the Department of English Language Teaching at four universities offering both daytime and evening programs: Atatürk University, Akdeniz University, Necmettin Erbakan University (previously known as Konya University) and Erciyes University. The research was carried out in the spring semester of the 2011-2012 academic year. A descriptive research method was used. Four state universities out of 15 were selected by cluster random sampling. For the four selected state universities, 430 college freshmen volunteers were involved in the study. Data were collected through the Metacognitive Skills Scale and the independent variable questionnaire, and analyzed by using t-test, One-Way Analysis of Variance, Tukey's Post Hoc Test and Pearson correlation coefficients.The analyses revealed that there was no statistically significant correlation between the students' levels of metacognitive skills and their achievement in the Oral Communication Skills-I course, while there was a statistically significant correlation between the achievement in the courses of Contextual Grammar-I, Advanced Reading and Writing-I, Listening and Pronunciation-I and the students' levels of metacognitive skills. The study demonstrated that there is a significant positive correlation between English language achievement of students and their levels of metacognitive skills on a large scale. In addition, those belonging to the independent variables such as gender differences and the students' attendance to Listening and Pronunciation-I and Advanced Reading and Writing-I courses were found to be positively related to the students' levels of metacognitive skills. However, it was found that there were no significant positive associations between other independent variables and the students' levels of metacognitive skills. Key Words: Metacognitive Skills, English Achievement, Independent Variables
Collections