An investigation into English speaking problems of students at ELT Department, Atatürk University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngilizce öğreniminde öğrencilerin yaşadığı konuşma problemlerinin nedenlerini tespit etmek, problemlere yönelik farkındalık sağlamak ve öğrencilerin İngilizce konuşma becerisini geliştirmek için muhtemel çözüm önerileri sunmaktır. Bu amaçla 2013-2014 Akademik Yılı içerisinde, Atatürk Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi bölümünde öğrenim gören 1. ve 4. sınıf öğrencilerinden oluşan 137 kişi çalışmanın örneklem grubunu oluşturmuştur.Araştırmada kullanılan veri toplama tekniği ankettir. Bu bağlamda, 7 ve 25 soruluk olmak üzere 2 bölümden oluşan anket formu geliştirilmiştir. Ankette yer alan sorular 5'li Likert tekniği ve çoktan seçmeli tekniğe göre hazırlanmıştır. Çoktan seçmeli teknik öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek için anketin 1. bölümünde kullanılmıştır. Anketin 2. bölümünde ise 5'li Likert tekniği kullanılmıştır ve öğrencilerin İngilizce konuşma problemlerine yönelik soruları içermektedir. Anket verilerinin istatistiksel olarak değerlendirilmesi amacıyla frekans analizi ve t-test tekniği kullanılmıştır. Tüm istatistiksel işlemler SPSS 16. programı aracılığıyla yapılmıştır.Çalışmanın sonucunda öğrencilerin İngilizce konuşmaya istekli olduğu ve İngilizce konuşmanın öneminin farkında olduğu anlaşılmıştır ancak bazı nedenlerden dolayı öğrencilerin İngilizce konuşmada güçlük yaşadıkları tespit edilmiştir. 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin İngilizce konuşma becerisini olumsuz etkileyen en yaygın nedenler heyecan, hata yapmaktan korkma ve yeterince konuşma fırsatı bulamamalarıdır. Bunun yanı sıra 1. sınıf öğrencileri dilbilgisi, kelime ve telaffuz yetersizliğinden dolayı daha fazla konuşma problemi yaşarken, 4. sınıf öğrencileri öğretmen ilgisizliği ve öğretmenlerin olumsuz davranışları nedeni ile daha fazla konuşma problemi yaşamaktadır.Anahtar Sözcükler: İngilizce, İngilizce Konuşma, Konuşma problemleri, Öğrenci The aim of this thesis is to investigate and define the reasons of English speaking problems which the students experience in the process of learning English, to provide the students awareness and to offer possible solutions to these problems in order to improve students' proficiency level in speaking in English language. For this aim, 137 students who were 1st and 4th class of at ELT Department of Ataturk University during the academic year 2013-2014 consisted of paradigm group of this research. The research technique used in this survey is questionnaire. In this respect, a questionnaire form was developed as two parts which include 7 and 25 questions. Questions contained in the survey were prepared by 5-point Likert technique and multiple-choice technique. Multiple-choice technique was used in order to determine demographic properties of the students at the first part of the questionnaire. 5-point Likert technique was used at the second part of the questionnaire and it consists of the questions which are related to English speaking problems of the students.With the aim of evaluating the survey results statistically, frequency analysis and t-test technique were used. All statistical analysis was carried out through SPSS 16 software.At the end of the study, it was understood that students are willing to speak in English and they are aware of importance of speaking in English. However, it was detected that because of some reasons, students have difficulty while speaking in English. The most common reasons which affect negatively the 1st and 4th year students' speaking skill in English are excitement, the fear of making mistakes and lack of practice. In addition, while students in the 1st year have more grammar, vocabulary and pronunciation problems, students in the 4th year have more speaking problems because of their teachers' negative behavior and lack of teachers' interest.Key Words: English, Speaking in English, Speaking problems, Students
Collections