İlkokul sosyal bilgiler dersinde kazandırılan değerlerle ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilkokul sosyal bilgiler dersinde kazandırılan değerlerle ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, olgu bilim modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Elazığ ili Maden İlçesinin altı (6) İlkokulunda görevli 4. sınıf sosyal bilgiler öğretimi yapan 13' ü kadın, 14' ü erkek olmak üzere toplam 27 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, çalışma evreninin büyük olması nedeniyle örneklem alma yoluna gidilmiştir. Örneklem basit tesadüfi örneklem seçimi ile belirlenerek oluşturulmuştur. Açık uçlu sorularla elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde, nitel veri analizleri tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin mevcut sosyal bilgiler programının içeriğini yeterli görmediği (%55.6), programda yer alan değerlerin öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun olmadığı (%40.78), öğrencilerin kişilik ve karakter gelişimini olumlu yönde geliştirdiği ama programın yeterli düzeyde olmadığı (%85.20), değerlerin öğretiminde genelde uygun yöntem ve tekniklerin kullanılmadığı; soru cevap, anlatım ve gözlem gibi uygun olmayan yöntemlerin kullanıldığı (%37.03), öğrencilerin ailede ve arkadaş çevrelerinde önceden edindikleri olumsuz davranışların değerler eğitimini olumsuz etkilediği (%44.44), şiddet ve saldırganlık içeren yayınların değerler eğitimini genelde olumsuz etkilediği (%96.30), öğretmenin bir model olarak söyledikleriyle yaptıklarının tutarlı olması gerektiği (%44.50), görüşünde oldukları görülmüştür. Değerler eğitiminin daha yararlı hale gelmesi için okul, öğrenci, çevre ve aile işbirliği çerçevesinde sorunların giderilmesine yönelik çalışmalar yapılması gerekmektedir.Anahtar Sözcükler: Değerler eğitimi, 4.sınıf sosyal bilgiler dersi, sınıf öğretmenlerinin görüşleri. The research was carried out to evaluate the views of the primary school teachers regarding the values which were acquired in social studies course in primary schools. The research study is a descriptive study using survey model. The population of the study consisted of total 27 primary school teachers, 13 females and 14 males, teaching 4th grade social studies course and working in six primary schools in Maden, Elazığ in 2013-2014 education year. Because the population was too large, a sample was selected for the study. The sampling was comprised of using simple random sampling. Content analysis, one of the qualitative analysis techniques, was used to analyze the qualitative data obtained via open-ended questions.The results of the study revealed that the teachers did not find the content of the existing social studies curriculum adequate (%55.6), the values included in the curriculum were not suitable to the development of students' qualities (%40.78), they promoted the development of students' personality and character positively but the curriculum was not at a desired level (%85.20), appropriate methods and techniques were not used while teaching values but inappropriate methods such as question and answer, narration and observation were used (%37.03). Moreover, the teachers participating in the study thought that the negative behaviours which the students acquired previously in their family or in their circle of friends affected values education negatively (%44.44), the programmes which included violence and aggression usually had a negative effect on values education (%96.30) and as a role model what the teacher says and does must be consistent with each other (%44.50). Considering the collaboration between the school, student, environment and family, studies must be carried out to eliminate the problems in order to make values education more beneficial. Key Words : Values education, 4th grade social studies course, primary school teachers' views.
Collections