Ortaöğretimin finansmanı ve ortaöğretim okul türlerinde mali yönetim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim finansman yapısının okul türleri temelinde, incelemektir. Türkiye'de son yıllarda eğitim finansmanına dair birçok uygulama hayata geçirilmiştir. Bunun yanında ortaöğretim okulları 2012 yılında zorunlu hale gelmiştir. Yaşanan gelişmeler doğrultusunda uygulamaların neler olduğu ile nasıl gerçekleştiğinin bilinmesi önemli hale gelmiştir.Bu araştırmanın biçimlendirilmesinde nitel araştırma yaklaşımı olan durum çalışması modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum il sınırları içinde bulunan ortaöğretim okullarında görev yapan 9 okul yöneticisi ile yerel düzeyde eğitim finansmanında sorumluluk üstlenen 2 belediye yetkilisi ve milli eğitim müdürlüklerinde görev yapan 3 yetkili ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Ortaöğretim Kurumlarının Finansmanı ve Mali Yönetimine İlişkin Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu` kullanılmıştır. Araştırmada; ortaöğretim okullarına merkezi düzeyde yeteri kadar kaynak ayrılmadığı, eğitim finansmanında yerel düzeyde sorumlu olan kamu birimlerinin yeterince aktif olmadığı belirlenmiş ve özellikle sorumlu belediyelere merkezi düzeyden aktarılan payların nasıl gerçekleştiğine ilişkin herhangi bir bulguya ulaşılamamıştır. Eğitim finansmanına ait yasal dayanaklar incelendiğinde ortaöğretim finansmanına ait yeteri kadar ayrıntının yer almadığı tespit edilmiştir. Ortaöğretim okullarının mali yönetimi açısından tüm okul türlerinde personel harcamaları, cari harcamalar ve sermaye harcamaları benzer şekilde yürütüldüğü ve bu harcamaların merkezi yönetim bütçesiyle karşılanmakta olduğu saptanmıştır. Ortaöğretim okul türlerinde okul aile birliği gelirleri ile yapılan harcamaların farklılık gösterdiği ve okulların bu gelirlerin harcamalarında esnek davrandıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Ortaöğretimin finansmanı, Finansman, Ortaöğretim, Mali yönetim, Okul türü The aim of this research is to describe in the types of the secondary schools the structure of secondary education funding. In recent years, Turkey has implemented many applications about education funding. Moreover, secondary schools were made as mandatory in 2012. In accordance with developments and applications, it has been becoming more important to know what has happened and what is happening. Case study, which is one of the qualitative research approach models, was used to design the research. The research study group consisted of fifteen participants including 9 school principles who has worked at secondary schools, 2 municipalities having responsibility related to educational financing and three people working in the directorate of national education. 'Finance of Secondary Education Institute and Semi-Structured Interview Form Relating to Financial Management' were used as data collection instruments in the study. In the study, secondary schools have not been allocated adequate sources at the central level; public unites having responsibility for educational financing at the local level have not been active; and so, there is no adequate information about how the responsible municipalities share the stakeholders at the central level. When it is investigated legal regulations, it is found out that there is no adequate details about secondary education financing. It is determined that financial management of secondary schools, such as personnel expenses, current expenditure and capital expenditure, is parallel with the all other schools, and moreover these expenses have been met with the central management budget. It is observed that at the secondary school types, parent-teacher association incomes and expenditures have been differentiated and so, spending these incomes has been flexible. Key Words: Secondary education funding, financing, Secondary education, Fiscal management, School species
Collections