İlkokullarda yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlama algıları ve stratejik yönetim uygulamalarında karşılaşılan sorunlar: Erzurum örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlamaya ilişkin algılarını belirlemek, stratejik yönetim uygulamalarında karşılaştıkları sorunları ortaya koymak ve bu ikisi arasındaki ilişkiyi incelemektir.Betimsel bir çalışma ürünü olan bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılanda Erzurum'un merkez ilçelerinde 30 resmi devlet ilkokulunda öğretmen ve yönetici olarak görev yapan görev yapan 420 katılımcı üzerinde gerçekleştirilmiştir. İlkokul yönetici ve öğretmenlerinin stratejik planlama algılarını belirlemek ve stratejik yönetimde karşılaşılan sorunları ortaya koymak için Çetin (2012)'in `Stratejik Planlama Algısı` ve `Stratejik Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar` adlı ölçekleri kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin Analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi ve bağımsız örneklem T-testi uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; stratejik planlama algısı açısından yöneticiler olumlu öğretmenler ise olumsuz bir algıya sahiptir.Kıdem değişkeni açısından yöneticilerin hizmet sürelerinin arttıkça stratejik planlama bilgilerinin de artmakta olduğu tespit edilmiştir.Stratejik planlama algısında öğretmenlerin kıdem ve cinsiyet değişkenine göre çok anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür.İlkokul yönetici ve öğretmenleri stratejik planlamanın eğitim kurumlarında gerekliliğine inanmaktadırlar ancak stratejik yönetim uygulanmalarında bazı sorunlarla karşılaştıkları ve uzman ekip desteğine ihtiyaçları olduğu belirlenmiştir.Tespit edilen sorunlar genellikle sorunlar inanç eksikliği,bilgi eksikliği ve iletişim eksikliği gibi kurum içi sorunlardır.Yönetici ve öğretmenlere göre stratejik yönetimde karşılaşılan sorunlar cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak; stratejik planlama uygulamalarının daha etkin ve işlevsel gerçekleştirilebilmesi için yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlama bilgi ve inançlarının arttırılması ve okul içindeki iletişim süreçlerinin güçlendirilmesi önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: Starteji, stratejik planlama, ilkokullar, yönetici, öğretmen, yönetim, algı The purpose of this study is determine perceptions regarding the strategic planning of manager and teachers working in primary school, and to reveal the problems in the strategic management practices, and to review the relationship between two.The relational scanning model is used in this study, being product of a desciriptive work. The study is carried out on 420 particapants working as managers and teachers in 30 offical state primary schools in central districts of Erzurum in the academic year of 2015-2016. Çetin (2015)'s scales named `The Strategic Planning Perceptions` and `The Problems in Strategic Management` have been used in order to determine perceptions regarding the strategic planning of managers and teachers working in primary school, and to reveal the problems in the strategic management.the collected data has been analyzed using the programme spss 22.the one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey HSD multiple comparison test and the independent sample T-test have been applied in the analysis of the datas. The Pearson Moments correlation Test has been used in examming the relationship between the strategic planning perceptions and the problems encountered in the strategic management.according to the results of this study the manegers have a positive but the teachers have a negative perceptions in terms of the strategic planning perception.İn terms of priority factor, it has been found that the managers' strategic planning knowledge is also increased while increasing their duration of sevice.İt has been seen that teachers have no so meaningful relationship in strategic planning perceptions according to priorityand gender factors.The manager and teacher in the primary school believe that the strategic planning is reguired in educational institutions,but it has been detected that they encountered some problems in the strategic management practice and needed fort he expert team support.the detected problems are generally the problems within institutions such as lack of faith, lack of knowledge and lack of communication. According to the manager and teachers, the encountered problems in the strategic management have shown no meanningful difference according to priority and gender factors. also, it has been seen no meanningful relationship between the strategic planning perceptions and the problems encountered in the strategic managements. based on results of the study; it has been recommended that the manager and teacher should increase their knowledge and belief of the strategic planning and should strenghten the process of communication into school, in order to maket he strategic planning practices more effective and more functional.Key Words: Strategy, strategicplanning, manager, teacher, management, perception, primary schools
Collections