Fen ve teknoloji dersinin öğretiminde iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerin işbirlikli öğrenme yöntemiyle uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı işbirlikli öğrenme yönteminin iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle birlikte kullanılmasının, 7. sınıf maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin anlaşılmasına etkisini belirlemektir.Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında 7. sınıfların dört şubesinde öğrenim gören 78 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desendedir. Çalışmada üç deney grubu ve bir kontrol grubu belirlenmiştir. Birinci deney grubu, İşbirlikli Yedi İlke Model Grubu (İYMG, N=20), ikinci deney grubu İşbirlikli Yedi İlke Grubu (İYG, N=16), üçüncü deney grubu ise İşbirlikli Gruptur (İG, N=22). Ünite İYMG'de işbirlikli öğrenme yöntemi ile iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modeller birlikte kullanılarak, İYG'de işbirlikli öğrenme yöntemi ile iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke kullanılarak, İG'de ise işbirlikli öğrenme yöntemi ile öğretilmiştir. Kontrol grubunda (KG, N=20) ise Milli Eğitim Bakanlığı'nın hâlihazırdaki fen ve teknoloji öğretim programına göre öğretim gerçekleştirilmiştir.Çalışmalar başlamadan önce gruplardaki öğrencilerin ön bilgilerini belirlemek için ön bilgi testi, çalışmalar bittikten sonra öğrencilerin akademik başarılarındaki değişimi belirlemek için akademik başarı testi, yedi ilkenin uygulanmasına yönelik görüşlerindeki değişimi belirlemek için yedi ilke ölçeği ve yedi ilke mülakat formu, maddenin tanecikli yapısına yönelik kavramsal anlamaları belirlemek için kavram testi ve kavramsal anlamaları belirleme mülakat formu, ünite konularının mikro boyutta anlaşılmasını ve bunda modellerin etkisini belirlemeye yönelik model çizim testleri son olarak işbirlikli öğrenme yöntemi ile ilgili öğrencilerin görüşlerini almak için işbirlikli yöntem görüş ölçeği uygulanmıştır.Çalışma sonunda işbirlikli öğrenmenin ve yedi ilkenin akademik başarıyı artırdığı, 'Elementler ve Sembolleri', 'Atomun yapısı', 'Elektronların Dizilimi ve Kimyasal Özellikler' ve 'Karışımlar' konularında yedi ilkenin öğrencilerin konularla ilgili mikro boyuttaki anlamalarını artırdığı, 'Elementler ve Sembolleri', 'Elektronların Dizilimi ve Kimyasal Özellikler', 'Bileşikler ve Formülleri' ve 'Karışımlar' konularında modellerin öğrencilerin konularla ilgili mikro boyuttaki anlamalarını artırdığı, 'Kimyasal Bağ' konusunda yedi ilke uygulamalarının ve model çalışmalarının öğrencilerin konuyu mikro boyutta anlamalarına bir etkisi olmadığı, yapılan model çalışmalarının ve işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin maddenin tanecikli yapısını kavramsal olarak anlamalarında etkili olduğu, deney gruplarındaki öğrencilerde uygulamalardan sonra da maddenin tanecikli yapısı ile ilgili kavram yanılgılarının olduğu ayrıca yedi ilkenin ortaokul 7.sınıfta uygulanabileceği tespit edilmiştirAnahtar Sözcükler: Yedi ilke, iĢbirlikli öğrenme, modeller, maddenin tanecikli yapısı The aim of this study is to examine the effect of using cooperative learning method with the seven principles for good practice and models on understanding of the structure and properties of matter unit at 7th grade.The sample of the study consists of 78 students from four clases at 7th grade in 2014-2015 teaching and learning year. The study used quasi-experimental design with pre-post test. Three experimental groups were determined with one countenance group. The first experiment group is Cooperative Seven Principles Model Group (CSPMG, N=20); the second experiment group is Cooperative Seven Principles Group (CSPG, N=16); and the third experiment group is Cooperative Learning Group (CLG, N=22). In CSMG, seven principles for good practice and models were used with cooperative learning method; in CSG seven principles for good practice were used with cooperative learning method and in CLG cooperative learning method in teaching the subjects. The Control Group (CG, N=20) was not intervened, the unit was taught according to the current science education program of `Ministry of Education`.Before the study, the prior knowledge test was applied to the groups in order to determine the students' prior knowledge. The seven principles scale test was applied for determining students' views related to seven principles applications. A concept test was applied to determine students' understandings related to the particulate nature of matter before the implementation. After the study, the academic achievement test was applied to determine the change in students' academic achievements; the seven principles scale was applied again to determine the changes views of the application of the seven principles and semi-structured interview was implemented related to the application of seven principles. In addition, it was used the concept test again and a semi-structured interview was implemented for determining students' understandings related to the particulate nature of matter. Also, the model drawing tests which related to the subjects in micro level were applied to the groups. Besides, it was applied a scale related to cooperative learning model for determining students' views related to using the learning model. At the end of the study, the findings indicate that the seven principles and cooperative learning increased the students' academic achievement. The end of the study, it was determined that the seven principles applications were improved students' understanding in micro level related to the subjects of the elements and their symbols, atomic structure, electrons configuration and chemical properties and mixtures. In addition, the findings indicate that the model applications were improved students' understanding in micro level related to the subjects of the elements and their symbols, electrons configuration and chemical properties, compounds and their formulas and mixtures. It was determined that the seven principles and model applications did not constitute a significant difference in students' understanding in micro level related to the subject of the chemical bonds. It was found that model applications and cooperative learning were effective on students' conceptual understanding to the particulate nature of matter. Besides, it was determined that experimental groups' students had misconceptions related to the particulate nature of matter after the applications too. Also, the findings indicate that the seven principles applicable in middle school at 7th class.Key Words: Seven principles, cooperative learning, models, particulate nature of matter
Collections