Ortaokul matematik eğitiminde ebeveyn eğitimi, desteği ve öğrenci başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasıyla; ortaokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin, ebeveynlerine matematik seminerleri düzenlenerek ebeveynlerle çocuklarına ihtiyaçları halinde yardımcı olabilecekleri kavramsal ve pedagojik bilgiler paylaşılıp bu yolla matematik eğitimi gerçekleştirilerek, öğrencilerin matematik ders başarı durumları ve matematik dersine yönelik tutumlarında nasıl bir değişim gerçekleştiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmanın yöntemi karma eğitim araştırması olarak planlanmıştır. Araştırma, kontrol ve deney grubu öğrencilerini kapsamaktadır. Bu öğrencilerin başarı ve matematik dersine ilişkin tutumlarını karşılaştırma bakımından deneyseldir ve bu yönüyle niceldir. Öte yandan, veri toplama araçlarının nitelikleri yönünden ise nitel olarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın evrenini, ortaokul 5 ve 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini; 2015-2016 eğitim- öğretim yılının II. Döneminde; Orta Anadolu'nun bir şehrinde rastgele seçilen 3 (üç) okuldan gönüllülük esasına dayalı biçimde rastgele seçilen deney grubu için 8 (sekiz) 5. Sınıf öğrencisi ve ebeveyni, 8 (sekiz) öğrenci de kontrol grubunu oluştururken, 2016-2017 eğitim öğretim yılı I. Döneminde ise bu örnekleme ekleme yapılmış ve toplam 4 (dört) okuldan, 13 (on üç) 6. Sınıf öğrencisi ve ebeveyni deney gurubunu, 13 (on üç) öğrenci de kontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın veri toplama araçları, öğrencilere uygulanan başarı testleri, ünite değerlendirme sınavları, öğrencilere ve ebeveynlere uygulanan tutum ölçekleri ile ebeveynlerden alınan yazılı görüşler, ebeveynlerle yapılan yüz yüze görüşmeler ile ebeveynlerin tuttuğu günlüklerdir. Çalışma 2015-2016 eğitim- öğretim yılının II. Dönemi ile 2016-2017 eğitim öğretim yılını I. Döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışma süresince, örneklemi oluşturan ebeveynlerle haftalık matematik seminerleri yapılmıştır. Bu seminerlerde, ebeveynler ile çocuklarının okulda gördükleri matematiksel kavram ve konular hakkında bilgi paylaşımı gerçekleştirilirken, çocuklarına nasıl yardımcı olabilecekleri hakkında da bilgi paylaşımı gerçekleştirilmiştir. Materyal olarak, birinci dönem uygulamalarında, çeşitli ders ve kaynak kitaplardan yararlanılmış, İkinci dönemde ise, araştırmacı tarafından hazırlanan ebeveyn el kitabı taslağından yararlanılmıştır. Bu materyalde, matematik öğretim programı 5 ve 6. Sınıf matematik öğretim programında yer alan kazanımlar, basit anlamda matematiksel kavramlar ve bu kavramların uygulanmasını gerektiren az sayıda alıştırma yer almıştır. Birinci dönem çalışmalarında, ebeveynlerden çalışmanın seyri ile ilgili dönem ortası ve dönem sonunda yazılı görüş alınmıştır. İkinci dönem çalışmalarında ise ebeveynlerden günlük tutmaları istenmiş ve dönem sonunda yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen başarı ölçen sınav sonuçlarının ortalaması SPSS 15 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analiz tekniğine göre analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin matematik ders başarılarında, ilk dönem uygulamasında öğrencilerin genel başarı ortalamaları arasında istatistiki olarak anlamlı bir fark bulunamasa da, ortalama olarak durum deney grubu öğrencilerinin lehine olacak şekilde ortaya çıkmıştır. İkinci dönem uygulamasında ise, başarı ortalamaları karşılaştırmasında, deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine kıyasla anlamlı bir biçimde başarı sergiledikleri istatistiki olarak bulunmuştur. Dolayısıyla, ortalama olarak da deney grubu öğrencileri, kontrol grubu öğrencilerine nazaran daha iyi performansa sahip bulunmuşlardır. Öğrencilerin tutumlarında ise, yine ön test ve son tutum testlerinin analiz sonuçlarına göre, istatistiki olarak anlamlı bir fark görülmese de ortalama olarak deney grubu öğrencilerinin lehine bir durum ortaya çıkmıştır. Yine bulgulara göre, ebeveynlerin yapılan uygulamadan ve seminerlerden memnun oldukları, seminerler vasıtasıyla hem çocuklarına hem de kendilerine faydalı olabildikleri sonucuna varılmıştır. Anahtar sözcükler: ortaokul, matematik, destek, eğitim, öğretim, ebeveyn The purpose of the study is to reveal the change between students' achievement and attitudes getting support from their parents and the students studying individually. To this aim, parents were involved in mathematics seminars in which they were informed about the topics that their children learned at class and the conceptual and pedagogical issues about how to help childrenin mathematics at home. The study is a mixed method study. It involves the control and the experiment group students. It is experimental and quantitative in terms of comparing the achievements and attitudes of control group students and the experiment group students. On the other hand, the study is thought as qualitative in terms of the qualities of instruments. In 2015-2016 spring semester, the sample of the study involves 8 (eight) 5 (fifth) grade students and their parents as the experiment group, and the 8 (eight) students as the control group from randomly chosen 3 (three) middle schools in a rural city in Middle Anatolia, Turkey. In 2016-2017 fall semester, the sample of the study involves 13 (thirteen) 6 (sixth) grade students and their parents as the experiment group, and the 13 (thirteen) students as the control group from randomly chosen 4 (four) middle schools in a rural city in Middle Anatolia, Turkey. The instruments used in the study are; students achievement tests, unit evaluation exams, attitudes scales applied to both students and the parents, parents written reflections, parents journals and the face-face mettings. The study were carried out in 2015-2016 spring semester and 2016-2017 fall semester. During the study, mathematics seminars were carried out with the parents for eight weeks. Each seminar was lasted 2 hours. In these seminars, the mathematics topics, concepts that the students learned at school were shared with parents at the level of their understanding. Additionally, the parents were also informed about how they support their children at home in terms of mathematical issues. In the first semester, several textbooks and prepared materials were used as the seminar material, and in the second semester, parent handbook draft prepared by the researcher was used as the seminar material. In this material, the objectives placed in the 5th and the 6th grade mathematics curriculum, the mathemacal concepts explained basically and a few examples helping the application of the explained concepts were prepared. During the first semester studies, parents' written reflections were gathered from the parents in the middle and at the end of the semester. During the second semester of the study, the parents were asked to write a journal about the study and face to face meeting was carried out at the end of the study. The quantitative data gathered from the study was analyzed by using the SPSS 15 statistic program. The qualitative data was analyzed through descriptive and content analysis. Based on the research findings, there was not a meaningful difference between the control and the experiment group students' mathematics achievement statistically. However, the avarage points of the achievements of experiment group students were found higher than the control group students' avarage points. In the second semester studies, there was a meaningful difference between the control and the experiment group students' mathematics achievement statiscally. Thus, experiment group students were found more well-performing than the control group students in terms of their avarage points. On the other hand, there was not any meaning difference found in terms of control and experiment group students' attitudes towards mathematics statistically. However, the avarage points of the attitudes of experiment group students were found higher than the control group students' avarage points of attitudes. Also, the parents involved in the study were found satisfied with the seminars and the whole study. They stated that they were able to come in useful for their children and also for themselves in terms of mathematical knowledge and mathematical necessities.Key Words: middle school, mathematics, education, instruction, parent involvement
Collections