Üniversite öğrencilerinde siber zorbalık/siber mağduriyet ile psikolojik ihtiyaçların doyumu ve güvengenlik arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde siber zorbalık/siber mağduriyet ile psikolojik ihtiyaçların doyumu ve güvengenlik arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmada korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Atatürk Üniversitesi'nde lisans öğrenimi gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi ise 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi'nde çeşitli fakültelerde öğrenim görmekte olan 218'ı kız 172'si erkek toplam 390 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla; demografik bilgi formu, `Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri`, `İhtiyaç Doyumu Ölçeği` ve `Voltan Acar Kendini Belirleme Envanteri` kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesi sürecinde betimsel istatistikler yapılmış, değişkenler arası ilişkilerin belirlenmesi için ise Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Doğrusal Regresyon Analizi tekniklerinden yararlanılmıştır.Araştırma sonuçları, üniversite öğrencilerinde siber zorbalık ve siber mağduriyet ile psikolojik ihtiyaçların doyumu ve güvengenlik arasında düşük ve orta düzeylerde anlamlı ilişkiler bulunduğunu göstermektedir. Psikolojik ihtiyaçların doyumu siber zorbalığı %13.4 oranında açıklarken siber mağduriyeti %10.7 oranında açıklamakta; güvengenlik siber zorbalığı %8.4 oranında açıklayıp, siber mağduriyeti ise %1.1 oranında açıklamaktadır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinde 'yeterlilik' ve 'ilişkili olma' siber zorbalık ve siber mağduriyeti anlamlı düzeyde yordamaktadır. Sadece 'özerklik' ihtiyacının üniversite öğrencilerinde siber zorbalık ve siber mağduriyetin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı görülmektedir.Anahtar Sözcükler: Siber zorbalık, siber mağduriyet, psikolojik ihtiyaçların doyumu, güvengenlik. This research among university students in cyber-bullying/cyber victimization between psychological satisfaction of needs and assertiveness were examined. Correlational research model was used in the study.Research population consisted of students receiving undergraduate study at Ataturk University. The research sample the 2014-2015 academic year studying education at various schools in Ataturk University consists of 218 girl 172 males, 390 female students. Within the study, demographic information form which was prepared for each of the students participating in the study, `Refurbished Cyberbullying Inventory,` `Need Satisfaction Scale` and `Voltan Acar Self-Determination Inventory` were used to collect data. In the process of data analysis, descriptive statistics were done and Pearson's Product-Moment Correlation Coefficient analysis and Linear Regression Analysis were used to determine the relations between the variables.The research results university students between cyberbullying and low satisfaction with the psychological needs and cyber victimization and meaningful relationships with moderate assertiveness shows that. Cyberbullying satisfaction of psychological needs explaining 13.4% of cyber-victimization to explain by 10.7%; assertiveness to explain 8.4% of cyber bullying, and cyber victimization discloses 1.1%. Also according to the research results of students 'competence' and 'not related' cyber-bullying and cyber victimization are significant predictors. Only 'autonomy' cyber bullying and the needs of the students seems to be a significant predictor of cyber victimization.Key Words: Cyberbullying, cyber victimization, psychological need satisfaction, assertiveness.
Collections