Cebir ve sayılar öğretiminde matematik tarihi kullanımının başarı ve tutuma etkisi ve sınıf içi yansımalar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, cebir ve sayılar konusunda matematik tarihinin kullanılmasının öğrencilerin matematik başarılarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi ve öğretmen ve öğrencilerin matematik derslerinde matematik tarihinin kullanılması konusundaki düşüncelerinin ortaya çıkarılmasıdır.Yöntem: Araştırmada karma yöntem desenlerinden `Yakınsayan Paralel Karma Yöntem Deseni` kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzincan ilinde bir ortaokulda farklı iki şubede bulunan 39 sekizinci sınıf öğrencisi ve bir ortaokul matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada nitel veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçları olarak cebir ve sayılar konularına yönelik başarı ölçeği, matematik tutum ölçeği ve matematik tarihinin matematik derslerinde kullanılmasına yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde verilerin normal dağılım gösterip göstermemesine bağlı olarak parametrik ve parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğinden faydalanılmıştır.Bulgular: Bulgular incelendiğinde deney ve kontrol gruplarının matematik dersi akademik başarıları arasında anlamlı düzeyde bir fark ortaya çıkmamıştır. Grupların matematik dersine yönelik tutumlarında ilgi, gereklilik faktörü ve tutum toplam puanları açısından deney grubunun puanlarının kontrol grubunun puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma ve kaygı faktörü puanlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Matematik tarihine yönelik tutum puanları açısından, deney grubunun puanlarının kontrol grubunun puanlarına göre anlamlı derecede yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Nitel verilerde genellikle, öğretmen ve öğrenciler matematik derslerinde matematik tarihi kullanılmasının matematik derslerine katkı sağlayacağı yönünde görüş belirttikleri tespit edilmiştir. Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda matematik tarihi ile ilgili uygulamaların öğrencilerin başarısına bir etkisi olmadığı şeklinde bir sonuç çıkarılabilir. Matematik tarihi uygulamalarının matematik dersine yönelik tutumu olumlu yönde etkilediği anlaşılmaktadır. Matematik tarihi uygulamalarının matematik tarihine yönelik tutuma da olumlu yönde etkisi vardır. Bu doğrultuda derslerde matematik tarihi kaynaklı uygulamalara yer vermenin matematik öğretimine olumlu yansımaları olacağı sonucuna varılabilir. Öğretmen ve öğrencilerin görüşleri ve nicel sonuçlar doğrultusunda, matematik dersini farklı ve eğlenceli hale getirip, olumlu bir tutum ortaya çıkarmak için matematik tarihi gibi yaklaşımlara derslerde yer verilmesi gerekmektedir.Anahtar Kelimeler: matematik tarihi, matematik tutum, öğrenci öğretmen görüşleri, cebir ve sayılar öğretimi. Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of using the history of mathematics in the subjects of algebra and numbers on students' success rate in and attitudes towards mathematics, as well as ascertaining the opinions of the teacher and students on usage of the history of mathematics during mathematics courses.Method: In the study, the `Convergent Parallel Mixed Method Design` was used from among the mixed method designs. The study group of the study is formed of one secondary school mathematics teacher and 39 eight-grade students from two different classes in a secondary school in the province of Erzincan. An interview form was used as the qualitative data collection tool in this study. As for quantitative data collection tools; the study made use of an achievement scale oriented towards the subjects of algebra and numbers, a mathematics attitude scale and an attitude scale focusing on the usage of the history of mathematics in mathematics courses. Depending on whether data showed normal distribution, parametric and nonparametric tests were performed during the quantitative analysis of data. The descriptive analysis technique was used for analyzing qualitative data.Findings: Assessment of the findings revealed that difference in academic success for the mathematics course of the experiment and control group was not at a significant level. It was observed that the experiment group had significantly higher scores than the control group in terms of total scores for interest, the necessity factor and attitude in the groups' attitude towards the mathematics course. Significant difference was not discovered concerning the effort and worry factors. It was observed that the experiment group had significantly higher scores than the control group in terms of scores for attitude towards the mathematics course. It was determined in the qualitative data that opinions expressed by the teacher and students generally showed that using the history of mathematics in mathematics courses would contribute to the course. Result: Drawing from findings discovered in this study, one can reach the conclusion that applications related to the history of mathematics do not have an effect on students' success.. It is understood that applications on the history of mathematics positively affected attitude towards the mathematics course. Applications on the history of mathematics also have a positive effect on attitude towards the history of mathematics. In this regard, it is possible to reach the conclusion that including applications based on the history of mathematics in mathematics courses will have positive implications on learning mathematics. With regard to the opinions of the teacher and students and quantitative data, approaches such as the history of mathematics need to be employed in the courses so as to make the mathematics course diverse and more fun, as well as to develop a positive attitude.Keywords: history of mathematics, attitude towards mathematics, student teacher opinions, learning algebra and numbers.
Collections