Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kalıp sözlerin kazandırılmasında yaratıcı dramanın etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Yaratıcı drama, çağdaş eğitim dizgesinde başlı başına bir disiplin ve öğretim yöntemlerinden biridir. Ana dili ve yabancı dil öğretiminde oldukça etkili olup öğrenmeye yönelik bir yöntemdir. Sunulan araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kalıp sözlerin öğretimine etkisinin incelenmesidir. Yöntem: Çalışma, Türkçe öğrenen B1 seviyesindeki öğrenciler üzerinde; ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir (n=37). Öğrencilere 6 hafta (18 saat) boyunca araştırmacı tarafından ilgili alan yazından derlenen toplam 293 kalıp söz, çeşitli bağlamlar içinde örneklendirilerek iki farklı öğretim yöntemi ile anlatılmıştır. Bulguların analizinde, normal dağılım gösteren verilere grup içi ve gruplar arası karşılaştırmaları yapmak için parametrik testlerden t testi uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin bildikleri dil sayıları, yaşları, cinsiyetleri, ülkeleri ve aldıkları puanlar arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson testi kullanılmıştır. İstatistiksel olarak P<0.05 düzeyi anlamlı kabul edilmiştir. Araştırma bulgularında, grupların son testte aldıkları puanlarda anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmiştir (p=0.034). Öğrencilerin yaşlarının ve bilinen yabancı dil sayısının, tespit edilen başarı puanı üzerinde etkisinin olmadığı belirlenmiştir (P>0.05). Öğrencilerin kalıp sözlere ilişkin görüşlerinin alındığı formda, öğrencilerin %83,33'ü kalıp sözlerin önemli olduğunu, %70'i de kalıp sözleri öğrenmelerinin günlük hayatlarını kolaylaştırdığını belirtmiştir. Öğrencilerin %55,7'si yaratıcı drama tekniklerini bireysel gelişimleri ve dil öğrenim süreçlerini tamamen olumlu yönde etkilediğini ifade etmişlerdir. Sonuç: Bu bulgulara dayanarak yabancılara Türkçe eğitiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının ve ders müfredatında kalıp sözlerin öğretilmesinin, öğrencilerin dil eğitimine katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Purpose: Creative drama is one of the teaching methods and a discipline on its own in modern education system. It is quite effective in the teaching of the native language and foreign language and it is aimed at learning. The purpose of this study is to examine the effect of creative drama method used in teaching Turkish as a foreign language on the teaching of fixed expressions. Method: The study was conducted on students learning Turkish at B1 level, by using quasi-experimental design with a pre-test, post-test control group (n=37) design. For 6 weeks (18 hours), the students were taught a total of 293 fixed expressions compiled by the researcher from the related literature, by giving examples within various contexts and by using two different teaching methods. The results were analyzed with parametric t test to make intergroup and intragroup comparisons on the data which were normally distributed. Pearson test was used to analyze the relationships between students' the number of languages they knew, their ages, their gender, their country and scores. P<0.05 was considered as statistically significant. Findings: The results of the study showed significant difference in groups' post-test scores (p = 0.034). The variables of age and number of foreign languages were not found to have a significant effect on students' scores (P>0.05). In the self-assessment forms obtained from the students, it was found that 83,33% stated that fixed expressions were important and 70% stated that leaning fixed expressions made their daily lives easier. 55,7% of the students stated that creative drama technique positively affected their individual development and language learning skills. Results: Based on these findings, it is thought that using creative drama technique in teaching Turkish to foreigners and teaching fixed expressions in the lesson curriculum will contribute to students' language education.
Collections