Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına eleştirel düşünme eğilimlerine ve argüman oluşturma becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına, eleştirel düşünme eğilimlerine, argüman oluşturma becerilerine etkisini ve öğrencilerin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımına yönelik görüşlerini belirlemektir.Yöntem: Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Erzurum ilinde bir ortaokulun üç farklı şubesinde öğrenim gören toplam 94 (DG=33, KG1=30, KG2=31) yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin akademik başarılarını belirlemek için Ülkemizde Nüfus Akademik Başarı Testi (ÜNABT), eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek için Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (UEFM), argüman becerilerini ölçmek için argümantasyon etkinlikleri, ATBÖ yaklaşımı ve yapılan uygulamalar ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ÜNABT ve UEFM ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde Tek Yönlü ANOVA, KRUSKAL WALLIS, MANN-WHITNEY U testi ve çoklu karşılaştırma Tukey testi, öğrencilerin oluşturdukları argümanların düzeylerinin değerlendirilmesinde Argümantasyon Değerlendirme Rubriği, öğrencilerin argüman becerileri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için KORELASYON ve REGRESYON analizi, yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, akademik başarı ve eleştirel düşünme eğilimleri açısından deney ve kontrol gruplarının ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, son test puanları arasında ise anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin argüman becerilerinin süreç içerisinde yükseldiği, öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri ile argüman oluşturma becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve öğrencilerin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımına yönelik genel anlamda benzer görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Sonuç: Araştırma sonucunda, argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının, mevcut programa göre öğrencilerin akademik başarıları, eleştirel düşünme eğilimleri ve argüman oluşturma becerileri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu ve öğrencilerin yaklaşıma ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı, argüman, argümantasyon, eleştirel düşünme eğilimi, akademik başarı, sosyal bilgiler Purpose: The purpose of this study is to determine the effects of Argumentation-based Science Learning Approach on students' academic achievement, argument development skills, and critical thinking dispositions and their views on argumentation based science learning approach.Method: In this study, the embedded design, one of the mixed research methods in which qualitative and quantitative research methods are employed together was used. The sample of the study consisted of 94 (EG=33, CG1=30, GG2=31) seventh grade students of three different sections in a secondary school in Erzurum. As the data collection tools, in order to measure students' academic achievement, The Population Academic Achievement Test in Our Country; in order to measure their critical thinking dispositions, the Critical Thinking Disposition Scale (CTDS); in order to measure their argumentative skills, argumentation activities; and in order to explore their views on these activities and Argumentation-Based Science Learning Approach (ABSLA), a semi-structured interview form were used. One-way ANOVA, KRUSCAL WALLIS, MANN-WHITNEY U tests and multiple correlation Tukey test were used in the analysis of the data obtained through the Population Academic Achievement Test in Our Country and the Critical Thinking Disposition Scale (CTDS); an Argumentation Evaluation Rubric was used in the evaluation of the levels of the arguments generated by the students; CORRELATION and REGRESSION analyses were carried out to measure the relationship between the students' argumentation skills and their critical thinking dispositions; and, finally, a content analysis was used in the analysis of the data obtained from the semi-structured interview forms.Findings: According to the findings obtained from the study, there is not a significant difference between the pretest scores of the experimental and the control groups in terms of their academic achievement and critical thinking dispositions; on the other hand, a significant difference was found between their posttest scores. In addition, it was seen that students' argumentation skills developed in time, there was a significant positive relationship between their critical thinking dispositions and argument development skills and they had, in general, similar views on the argumentation based science learning approach.Conclusion: At the end of the research, it was found out, according to the current programme, that argumentation based science learning approach has positive effects on students' academic achievement, critical thinking dispositions and argument development skills and that their views on the approach are also positive.Keywords: Argumentation based science learning approach, argument, argumentation, critical thinking aptitude, academic achievement, social sciences
Collections