İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin modsal betimlemeleri algılayabilme ve kullanabilme yeterliliklerini ölçebilmek amacıyla ölçek geliştirme ve bu ölçek ile öğrencilerin modsal betimlemelere dair düzeylerini belirleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, modsal betimleme olarak tanımlanan; grafik, resim, tablo, diyagram, şekil ve matematiksel ifade gibi gösterimleri, algılayabilme becerilerini ve bunlar arasındaki geçişleri sağlayabilme düzeylerini belirleyebilmektir. Bu amaç doğrultusunda modsal betimlemeleri içeren fen alan bilgisine bağlı olan ve alan bilgisine bağlı olmayan sorulardan oluşan bir ölçek geliştirilmiş ve bir grup öğrenciye uygulanmıştır. Toplam 38 sorudan oluşan ölçek, Milli Eğitim Bakanlığı' nın hazırladığı testler OKS, SBS, DPY, LGS, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından hazırlanan PISA soruları, Uluslararası Eğitim Kurumu (IEA) tarafından hazırlanan TIMSS soruları, görsel yetenek testleri ve bilişsel süreç becerileri testleri incelenerek ve amaca uygun modsal betimlemeleri içeren, soruların seçilmesi ve revize edilmesi suretiyle oluşturulmuştur. Ölçekte çoktan seçmeli ve açık uçlu olmak üzere iki soru tipi bulunmaktadır. Test, Milli Eğitim'e bağlı 5 ilköğretim okulu ve bu okulların 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerine, Fen ve Teknoloji derslerinde 2 ders saati içinde uygulanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemi, deneysel olmayan desen, betimsel araştırma kullanılarak yapılmış ve elde edilen verilerin SPSS paket programında, Cronbach Alpha güvenirlik hesaplama yöntemi ile güvenirlik katsayısı 0.723 olarak bulunmuştur. Ayrıca alınan uzman görüşleri ile ölçeğin kapsam geçerliği 0. 617 olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, birden fazla modsal betimlemenin bulunduğu ölçekte, üst düzey bilişsel becerileri ölçen açık uçlu sorularının doğru cevaplanma oranlarının, alt düzey bilişsel becerileri ölçen çoktan seçmeli soruların doğru cevaplanma oranlarından daha düşük olduğu görülmüştür. Bilgilerin farklı sunumlarını içeren modsal betimlemelerin fen alan bilgisine bağlı kalmadan da algılanıp kullanılabileceği, öğrencilerin eğitim sürecinde ezber bilgilerden ziyade üst düzey zihinsel becerilerini kullanabilecekleri bilgilere sahip olmaları gerekliliği ortaya çıkmıştır. The aim of this study is to identify the ability of Primary Education second grade students (6th, 7th and 8th classes) in comprehension of projections like graphic, picture, painting, diagram, figure and mathematical statements which are described as multimodal representation and their level of providing transition between them. So, a standart, composed of questions that are attached to science field knowledge in involving multimodal representations, has been developed. A -38 question- standart involving multimodal representations has been composed as chosen and revised by examing the application standart used in this study, tests prepared by the Ministry of Education OKS, SBS, DPY, LGS, PISA questions prepared by Organization of Economical Cooperation and Development (OECD), TIMSS questions prepared by International Education Association (IEA), visual ability tests and cognitive process skill tests. In the standart there are two kinds of questions: optionals and open to commentary. The study has been applied to five Primary Schools attached to Ministry of Education and to students of these schools attending 6th, 7th and 8th classes at Sciences within two hours. The research has been done by using quantity search method, design that is non-experimental, descriptive search model and the confidence measurement of datums has been done in SPSS packet programme by Cronbach Alpha confidence calculation method. Extension currency has been identified by considering expert opinions. As a result of the analyses which have been done, it has been seen as a fact that in the standart composed of more than one multimodal representation the right answered proportion of optional questions that measure lower level cognitive skills. It has been revealed that multimodal representations including different presentatiom of knowledge can be perceived and used without attaching to science field knowledge, student in the process of education should have the knowledge by which they can use their upper level skills rather than the knowledge by heart.
Collections