Yaşam temelli ARCS öğretim modeliyle 9. sınıf kimya dersi ?hayatımızda kimya? ünitesinin öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 9. sınıf kimya öğretim programında yer alan ?Hayatımızda Kimya? ünitesinin öğretimine Yaşam Temelli ARCS Öğretim Modelinin uygulanabilirliğini incelemektir. Bu amaçla ?Hayatımızda Kimya? ünitesiyle ilgili Yaşam Temelli ARCS Öğretim Modeline uygun ders materyalleri geliştirilmiş, uygulanmış ve ilgili modelin kimya öğretimine uygulanabilirliği değerlendirilmiştir. Çalışmada ayrıca Yaşam Temelli ARCS Öğretim modeli ile öğrenmenin edinilen bilginin kalıcılığına, öğrencilerin kimya dersine karşı tutum ve motivasyonları üzerindeki etkisi de incelenmiştir. Çalışma grubunu, Erzurum ilinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilmiş bir lisenin iki farklı 9. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Araçsal (instrumental) durum çalışması araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, veriler ?Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği [KDYTÖ]?, ?Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi [ÖMMA]?, ?Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Anketi [YÖOA]?, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Başarı Testi [BT]?, yarı yapılandırılmış mülakat ve gözlem yoluyla toplanmıştır. Uygulamada ayrıca öğrencilerin istedikleri zaman istedikleri yerde ders ile ilgili bilgiye rahatlıkla ulaşabilme imkânı sağlayan web destekli eğitim aracı olarak açık kaynak kodlu bir yazılım olan Moodle Öğretim Yönetim Sistemi [ÖYS] kullanılmıştır. ÖMMA, YÖOA ve BT verileri betimsel olarak analiz edilmiş ve sonuçlar ortalama, standart sapma ve grafikle gösterim olarak sunulmuştur. KDYTÖ ön test-son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığına bağımlı gruplar t-testi ile analiz edilerek bakılmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakat verileri içerik analizi yöntemiyle ve gözlem verileri ise betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuçlar kullanılan yöntemin bilginin kalıcılığını ve öğrencilerin derse karşı motivasyonlarını artırdığını fakat öğrencilerin kimya dersine karşı tutumları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı sayılabilecek düzeyde bir etkisinin olmadığını göstermiştir. Ayrıca öğrencilerin içinde bulundukları öğrenme ortamını yapılandırmacı bir öğrenme ortamı olarak algıladıkları görülmüştür. Çalışmanın sonunda Yaşam Temelli ARCS Öğretim Modelinin uygulanışında karşılaşılan sorunlar belirlenmiş ve bu sorunların çözümüne yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study was to investigate the usability of Context-based ARCS Instructional Model in teaching ?Chemistry in Our Lives? unit in the 9th grade high school chemistry curriculum. For this purpose, instructional materials guided by the Context-based ARCS Instructional Model were developed for the unit of ?Chemistry in Our Lives?, implemented and the usability of related model were evaluated in chemistry teaching. In this study the effects of learning through Context-based ARCS Instructional Model on retention of knowledge, students? motivation and attitude towards chemistry were also investigated. The sample of the study was selected by convenience sampling method and was composed total of 60 ninth grade students from two different classes in a high school in Erzurum. In Instrumental case study was utilized as the research method, the data were collected through ?Attitude Toward Chemistry Scale [ATCS]?, ?Instructional Materials Motivation Survey [IMMS]?, ?Constructivist Learning Environment Survey [CLES]?, ?Achievement Test [AT]? developed by the researchers, semi-structured interviews and observation. In addition, Moodle Learning Management System [LMS] was used as a web-based education tool to enable students an easy access to the information about courses at anytime. The data for IMMS, CLES and AT were analyzed through descriptive statistics and the results were presented as mean, standard deviation and charts. ATCS was analyzed through dependent sample t-test to see whether there was a significant differences between pre and post-tests scores. The interview data were subjected to content analysis and the data for the observation were subjected to descriptive qualitative analysis. The results showed that the method used increased retention of knowledge and students? motivation but did not have statistically significant impact on students? attitudes towards chemistry. In addition, it was seen that students perceived classroom milieu as a constructivist learning environment. Furthermore problems encountered during Context-based ARCS Instructional Model implementation have been identified and suggestions were made to overcome these problems.
Collections