Fen bilimleri dersinde konu jigsaw yöntemi ve rol oynama tekniğinin bilişsel ve duyuşsal değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada `konu jigsawı`, `rol oynama` ve `konu jigsawı + rol oynama` tekniklerinin birleştirilerek bilişsel ve duyuşsal değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Öğrencilerin akademik başarılarının ve duyuşsal özelliklerinin değişiminin incelenmesi için yarı-deneysel araştırma deseni, araştırma örneklemi içinse amaçsal örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Karabük ilinde bir ortaokulda 8. sınıfta okumakta olan 115 öğrenci, evreniniyse Karabük il merkezinde okuyan 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada konu jigsawı, rol oynama tekniği, konu jigsawı ve rol oynama tekniği birleştirilerek uygulanmıştır. Araştırma `insanda üreme, büyüme ve gelişme` ünitesinde yürütülmüştür. Her bir alt ünite için ara testler uygulanmıştır. Bu başlıklar; `dna ve genetik kod`, `mitoz`,`mayoz`, `insanda üreme, büyüme ve gelişme`, `ergenlik ve sağlık`tır. Öğrenci gruplarına ön bilgi, son bilgi, kalıcılık ve kavramsal anlama testi yapılmıştır. Öz değerlendirme, yöntem tutum, grup değerlendirme, öz liderlik, iletişim anketleri ve öğrenci yöntem görüş formu uygulanarak çalışma tamamlanmıştır. Bulgular: Tekniklerin akademik başarı ve kavramsal anlamada istatistiksel olarak etkileri tespit edilmemesine rağmen akademik başarı, kavramsal anlama ve sosyal ilişkilerin gelişmesinde olumlu etkilere sahip olduğu kanaatine ulaşılmıştır. Tekniklerin birleştirilmesi halindeyse akademik başarının daha fazla arttığı, kavramların daha iyi öğrenildiği ve öğrenilen bilgilerin kalıcı olduğu kanaatine ulaşılmıştır. Ayrıca tekniklerin kendilerine has olumlu ve olumsuz özelliklerinin birleştirilmiş teknikte daha fazla ortaya çıktığı da tespit edilmiştir. Sonuç: Uygulanan tekniklerin başarılı olduğu ve birleştirilmelerininse öğrenmeyi sağlamada ve akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu düşünülmektedir. Ayrıca öğrencilerin, öğretmenleri ve kendileri arasındaki iletişim becerilerinin motivasyonlarını etkilediği ve bunun sınıf içerisinde yapılan çalışmalara yansıdığıdır. Ayrıca TEOG sınavının öğrencileri olumsuz etkilediği ve öğrencilerin streslerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Konu Jigsawı, Rol Oynama, TEOG, Kavramsal Anlama, Fen Öğretimi, İletişim. Purpose: Purpose of this research is to analyze cognitive and affective factors of subject jigsaw, role play and combined `jigsaw + role play` techniques. Method: Quasi-experimental research design has been used to analyze the changes in academic success and affective attributes. Convenience sampling has been used for sampling. Sample is 115 students who study at an elementary school in Karabük city during 2016-2017 semester and universe is represented by the 8th level students in Karabük city. Techniques used for the study are subject jigsaw, role playing, combined subject jigsaw and role playing techniques. Research is carried out on `reproduction in humans, growth and development` unit. Sub-unit quizzes are applied for the study which are `dna and genetic code`, `mitosis`, `meiosis`, `reproduction in humans, growth and development`, `puberty and health`. Each group was given pre-test, post-test, retention and concept comprehension test. Self evaluation, method attitude, group evaluation, self leadership, communication questionnaires and method evaluation forms are applied to finalize the research.Findings: Although no statistical effects of the techniques are detected, it is also concluded that communication skills and motivation level of students are affected positively by the techniques. Also method specific attributes put themselves out more in combined method.Conclusion: Both techniques are successful on providing meaningful learning and increasing academic achievement, and their success increases when these two techniques are combined. Students' communication skills with their teacher and friends affect their motivation which affects studies carried out. Lastly, TEOG exam affects students negatively and increase their stress level. Key Words: Subject Jigsaw, Role Playing, TEOG, Concept Comprehension, Science Teaching, Communication.
Collections