Türk millî eğitiminde yaşanan değişim süreci ve basına yansımaları (1980-2002)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, 1980-2002 yılları arasında ülkeyi yöneten hükümetlerin eğitimle ilgili aldıkları veya almak istedikleri kararların basına yansımasını ortaya koymaktır. Basının elindeki güç sayesinde yapılan değerlendirmelerin ne ölçüde karşılık bulduğu da tespit edilecektir.Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi metodu kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynakları; 1980 ve 2002 yılları arasında maksimum çeşitlilik sağlamak amacıyla eğitim alanındaki gelişmeleri haber yapan dönemin gazeteleri temel veri toplama aracını oluşturmaktadır. Bunun dışında kitaplar, dergiler, eğitim kanunları diğer veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Veriler doküman analizine uygun olarak toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma sırasında elde edilen bulgular; `12 Eylül 1980 Askeri Darbesinden Sonra Millî Eğitim (1980-1983), Anavatan Partisi (ANAP) Hükümetleri Döneminde Millî Eğitim (1983-1991), Koalisyon Hükümetleri Döneminde (Ara Dönemde) Millî Eğitim (1991-2002)` şeklinde üç başlık halinde dönemlere ayrılarak verilmiştir. Bu dönemlerde millî eğitimle ilgili alınan kararlar, gerçekleştirilen uygulamalar, yasal ve yapısal değişiklikler ile ilgili gelişmeler gazetelerde yer almıştır. Ayrıca gelişmeler gazetelerde haber olarak verildiği gibi köşe yazarları tarafından da konu edilmiştir. Gazeteler, yapılan değişiklikler ile ilgili siyasî partilerin, sivil toplum örgütlerinin, eğitimcilerin, öğrencilerin, velilerin ve diğer eğitim paydaşlarının görüşlerini kamuoyuna duyurmuştur. Sonuç: Gazeteler, kararlar alındığında ve uygulandığı sırada da bilgilendirme görevini ve eleştirilerini sürdürmeye devam etmiştir. Yapılan eleştiriler daha çok köşe yazarları tarafından yapılmıştır. Köşe yazarlarının, kararların alınmasında ve uygulanması sürecinde siyasetçileri ve bürokratları uyardıkları, yönlendirdikleri ve onlara destek verdikleri ve geleceğe yönelik öngörüde bulundukları görülmüştür. Yapılan değişime karşı, kimi yazarların ve bazı gazetelerin, yapılan değişikliklerin yanında veya karşısında ödün vermeden duruş sergilerken, kimi yazarların gazetelerinin yayın politikasına ve dünya görüşüne uymadıkları görülmüştür.Anahtar Kelimler: Eğitimde Değişim, Basına Yansımalar, Millî Eğitim, Türk Millî Eğitimi Purpose: The purpose of this study is to reveal the reflection of the decisions or decisions to be taken on education by the government 1980-2002 on the media. Through the power of press, it is going to be determined that to what extend the considerations serve the purpose.Method: In this study, among the qualitative research methods, document research method has been used. The resource of the study; The newspapers which are reported news about the progress of education are formed basic data collecting tool in order to provide maximum diversity between 1980-2002. Besides this, books, journals, education laws from the other data collecting methods. Data are collected according to document analysis. In this study, among the qualitative research methods, document analysis method has been used.Findings: During the study, findings divided into three categories as `National Education after the 12 September Military Coup (1980-1983)`, `National Education during the reign of Anavatan Party (1983-1991)`, `National Education during the reign of Coalition Parties (1991-2002)`. The newspapers reported the decision implemented laws and structural changes about the National education. Besides this, the news has been placed in the newspaper columns by the columnists. The newspapers announced the evaluations of the political parties, non-govermental organizations, students, teachers, parents and other educational stakeholders about the changes.Result: The newspapers continued to inform and criticize during the process of decision taking and implementation. The criticisms haven been made by the columnists mostly. It has been obviously seen that the politics and bureaucrats have been warned, directed, supported and foresighted about the future by the columnists during the process. While some of the newspapers and columnists were staunch fan of the change, some of them were not.Keywords: Change on Education, Reflection on the Press, National Education, Turkish National Education
Collections