Sekizinci sınıf Türkçe dersi yazılı sınav sorularının merkezî sınav Türkçe soruları ile karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 2016- 2017 eğitim öğretim yılında Aydın ili Efeler ilçesinde yer alan ortaokullarda 8. sınıf Türkçe dersi yazılı sınav soruları ile aynı öğretim yılında gerçekleştirilen merkezî sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel basamakları bakımından incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu çalışma, nitel araştırma modeline göre gerçekleştirilen betimsel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Doküman incelemesi yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmanın birinci aşamasında ortaokulların 8. sınıflarında uygulanan yazılı sınav soruları temin edilerek yeni taksonominin bilişsel basamaklarına göre incelenip değerlendirilmiştir. İkinci aşamada aynı eğitim öğretim yılının birinci ve ikinci dönemlerinde gerçekleştirilen merkezî sınav Türkçe dersi soruları yeni taksonomiye göre incelenerek elde edilen bulgulara göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre uygulanan yazılı sorularının merkezî sınav sorularıyla yeni taksonomi basamaklarında genellikle uyum gösterdiği tespit edilmiştir. 8. sınıf Türkçe dersi kapsamında uygulanan soruların merkezî sınav sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel basamakları bakımından uyumlu olduğu tespit edilmiş; bu durumun Aydın ili Efeler ilçesinde bulunan öğrencilerin merkezî sınavda gösterdikleri başarıda olumlu etkisinin olduğu değerlendirilmiştir. Gözlemlenen bu uyum, öğretmenlerin merkezî sınav öngörüleri doğrultusunda sorulan sorular neticesinde öğrencilere uygulanan soruların benzer olmasından kaynaklanmıştır. Öğretmenlerin yeni taksonominin üst basamaklarına yönelik sorulara az yer vermelerinin sebebi olarak, merkezî sınavlarda Türkçe dersi sınavlarında sorulan sorularının alt zihinsel becerilere denk düşen basamaklardaki sorulardan tercih etmelerinden kaynaklandığı söylenebilir. In this study, it was aimed to examine and compare the correlativity of the 8th grade Turkish lesson written exam questions in the secondary schools in Efeler district of Aydın province in the 2016-2017 Academic Year with the centralized exam questions in the same academic year by renovated Bloom's taxonomy from the cognitive steps perspective. This study was conducted as a descriptive study based on qualitative research model. In the first stage of the study which was carried out by document analysis method, the written exam questions which were applied in the 8th grade of secondary schools were obtained and then the questions were examined and evaluated according to the cognitive steps of the new taxonomy. In the second stage, the Turkish questions of the central exam in the first and second semesters of the same academic year were examined according to the new taxonomy and then the evaluation was carried out according to the findings. According to the data obtained from the study, it was determined that the written exam questions and the central exam questions applied are mostly in correlation to the new taxonomy steps. It has seen that the questions that applied in the 8th grade Turkish lesson are in correlational with the questions of the Central Exam where shows its positive effects on students in Efeler district of Aydın province who show great success in the central exam. This observed correlation comes from the teachers' central exam foresights who also apply these foresights to their exam questions. As the reason why teachers place less questions about the upper levels of the new taxonomy, it can be said that the questions asked in the exams of Turkish language in the central examinations are questions corresponding to the lower mental skills.
Collections