Show simple item record

dc.contributor.advisorBakır, Sıddık
dc.contributor.authorTonka, Hilal
dc.date.accessioned2020-12-03T14:57:11Z
dc.date.available2020-12-03T14:57:11Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/56068
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları ile okuma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Yöntem: Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Palandöken ilçesinde ilköğretim okullarında öğrenimine devam etmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise Palandöken ilçesinde uygun örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olan bir ortaokulun öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya, 358 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak; `Ortaokul Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeği` ve `Okuma Kaygısı Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler normal dağılmadığı için parametrik olmayan testler kullanılmıştır. İki kategorili bir değişken ile sürekli bir değişken arasındaki farklılığı tespit etmek için Mann Whitney U testi, ikiden fazla kategorili bir değişkenle sürekli bir değişken arasındaki anlamlı farklılığı tespit etmek için Kruskal Wallis testi, iki sürekli değişken arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Kruskal Wallis testi sonucunda, anlamlı farklılık tespit edilen durumlarda Bonferroni düzeltmesi ile yeni anlamlılık değeri hesaplanarak yorumlanmıştır.Bulgular: Cinsiyet değişkeni, öğrencilerin okuma alışkanlıklarında anlamlı bir fark oluştururken; okuma kaygılarında anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. Diğer alt problemler açısından değerlendirildiğinde, öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile okuma kaygılarında sınıf, televizyon izleme ve kütüphaneye gitme değişkenlerinin anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmektedir. Anne eğitim durumu değişkeni açısından anlamlı bir farklılık gözlenmezken; baba eğitim durumu değişkenine bakıldığında babası ortaöğretim mezunu olan öğrencilerin lehine anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre, ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları ile okuma kaygıları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiş ve öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarının artması ile okuma kaygılarının azaldığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler: okuma becerisi, okuma kaygısı, okuma alışkanlığı
dc.description.abstractObjective: The aim of this study is to investigate the relationship between secondary school students' reading habits and reading anxiety.Method: In this research the relational survey model is used. The population of the research consists of the students who continue their education at secondary schools in Palandöken district of Erzurum in the academic year of 2019-2020. The sampling is composed of students of a secondary school in Palandöken district, which has been determined according to the appropriate sampling method. The study involved 358 students. As a data collection tool in the research; The Secondary School Reading Habit Scale and the Reading Anxiety Scale were used to identify the difference between a two-category variable and a continuous variable. Non-parametric test was used because the data wasn't normal distributed. Kruskal Wallis test was used to determine the significant difference between a variable and a continuous variable, and Spearman Order Differences Correlation Coefficient was used to determine the relationship between two continuous variables. In cases where a significant difference was found as a result of the Kruskal Wallis Test, the new significance value was calculated by Bonferroni correction and interpreted.Results: While gender variable makes a significant difference in students' reading habits; The gender factor doesn't make a significant difference in reading anxiety. When it is evaluated in terms of other sub-problems, it is seen that students' reading habits and reading anxieties differ significantly in their class, watching television and going to the library. While there is no significant difference in terms of educational status of the mother, it is concluded that there is a significant difference in favour of the students whose father is a secondary school graduate.Conclusion: According to the results of the research, it was determined that there was a negative relationship between middle school students' reading habits and reading anxiety and it was observed that reading anxiety decreased by the increase of students' reading habits.Keywords: reading skill, reading anxiety, reading habiten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları ile okuma kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of the relationship between the secondary school student's habit of reading and their reading anxiety
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-31
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10310494
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid617684
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess