Belediyelerde vesayet denetimi ve ortaya çıkardığı sorunlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET 1580 Sayılı Belediye Kanununa göre belediye: Beldenin ve belde halkının mahalli mahiyetteki müşterek ve medeni ihtiyaçlarım tanzim ve tesviye ile mükellef bir şahsiyettir. Karar organları halk tarafından seçilen, kendine özgü bütçesi ve yönetimi ile örnek bir kuruluş olan belediyeler kanunla kendilerine verilen görevleri yerine getirirken merkezi iarenin idari vesayet denetimi ile karşılaşırlar. Belediyeler üzerinde merkezi idare tarafından uygulanan idari vesayet denetimi kanunda belirtilen şahıs ve makamlar tarafından kullanılır ve bu yetki bir başka makam ya da şahsa devredilemez. Devredilemeyen yetkilerdendir. Yine bu yetki kanunda gösterilen şuurlar içinde, kamu yaran gözetilerek ve belediyeleri kanun dışı ve kamuya zarar verecek hareketlerden men etmek amacı ile kullanılır. Belediyeler üzerinde uygulanan idari vesayet; belediyelerin idari eylem ve işlemleri üzerinde, organları ve personeli üzerinde cereyan eder. İdari vesayet denetimi bazen kendisini belediyelerin kararlarını onaylama, bozma şeklinde gösterir; bazen erteleme ya da yürütmenin durdurulması, bazen de önceden izin alma, belediyenin yerine geçerek karar alma şeklinde ortaya çıkar. Ülkemizde kullanılan idari vesayet yetkisi belediyelerin çoğu faaliyetlerini ve kararlarını kapsayacak şekilde geniş tutulmuştur. O kadar ki, bu denetim belediyelerin organları ve personeli üzerine de sirayet ettirilerek belediyelerin adeta kendi başlarına hareket etme kabiliyeti ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda yapılması gereken; belediyelere ülke bütünlüğünün ve demokrasisinin teminatı gözü ile bakılarak, daha çok özerklik, daha çok demokratik kendi kendine yönetim imkanı, etkinlik ve özerkliğini taçlandıracak mali imkanlar sağlanarak bu konularda belediyelerin yetkileri artırılmalıdır. DC ABSTRACT According to the municipality law numbered 1580, municipality is an organ which is responsible for providing local common and civil needs of the people living within the borders of the municipality proper. With their elected decision making bodies and their own budget, municipalities are carrying out the duties given to them by the law, they face under the by the central authority. Administrative tutelage on the municipalities are conducted by personnel and institutions defined in the law, and this authority cannot be transferred to another person or institution. This authority aims to prevent municipalities from engaging illegal acts and harms to the public interest. Administrative tutelage are executed over municipalities' administrative acts, their organs and personnel. This tutelage takes the forms of approving or abrogating the decisions of municipalities. Administrative tutelage utized in our country has been extended to such an extent as to cover most of the acts of municipalities and their decisions. Extending this control to municipalities and their personnel has left almost no room to move for municipalities What can be done within this context? By viewing municipalities as the guarantee of democracy and state unity, they should be given more democratic self administration rights and be provided with the financial means to strengthen their efficiency and autonomy. X
Collections