Fetih suresinin kronolojik tefsiri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu tez çalışmasında Fetih Sûresinin genel durumu ve âyetlerin teker teker lâfız ve ma'nâ yönüyle, ilk tefsirlerden günümüze kadar gelen kaynaklardaki verileri değerlendirerek, bilimsel bir faaliyet ortaya koymaya çalışıldı. Birinci bölümde Fetih Sûresini tanıma ve Sûre ile ilgili genel bir değerlendirme yapıldı. Sûrenin isimlendirilmesi, rakamlarla ifâdesi, indiriliş sırası, Mekke'nin fethine işareti, indirildiğinde toplumun sosyal konumu, nüzul sebebi, bir önceki sûre ile irtibatı, fazileti ve okunmasını teşvîk eden hadîsler ve içeriği ile ilgili genel bilgi verildi. İkinci bölümde ise her âyeti ayrı ayrı ele alarak, âyetin metnini yazdıktan sonra, icmâlî ma'nâsı, kelimelerin dil yönüyle îzâhı, i'râb, k'ırâ'at ve belagat ile -varsa- nüzul sebebi açıklandı. Ayrıca âyetin tahlîlî tefsirinin derlenerek değerlendirilmesinden sonra, âyetten elde edilen sonuçlar üzerinde duruldu. Şayet kaynaklar dışında ulaşılan sonuçlar varsa, onlar da belirtildi. Son olarak, elde edilen sonuçlar yazıldı. XV SUMMARY It was tried to have scientific work by evaluating the general aspect of `Surah of Fetih` and the data coming up from the first `Tefsir` (Interpretation) until now, from the aspect of the writings and the meanings of `ayahs` one by one. It was evaluated the `Surah of Fetih` to acknowledge it and to have a general approach at the first pars. It was given a general knowledge about the nomenclature of the surah, expression by numbers, the rank of descent, the sign for the capture of Mecca, the social structure of people when it's descended, the reason of descent, the relations with the previous surah, the virtue and the content of it and the hadiths encouraging to read it. It was explained the text, the essential meaning, the analysis of the words by the way of language, İ'rab (Change of harekehs at the end of words), Kiraah (Reading), Belaghah (Potency of expression) and if present the reason of descent of ayahs by evaluating them separately. It was also made a point about the affects of an Ayah, after the analytic interpretation of it. It was also expressed the results out of the references, if present. At the end it was written the total results. XVI
Collections