İlköğretim okulu yöneticilerinin bireysel problem çözme becerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmada, ilköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerileri incelenmiştir. İlköğretim okulu yöneticilerinin günlük hayatta karşılaşabilecekleri problemlere genel olarak nasıl tepki gösterdiğini belirlemeye çalışmaktır. Bunun için ilköğretim okulu yöneticilerine anket uygulanmıştır. Sözü edilen bu problemler, matematik ya da fen derslerindeki alışılmış problemlerden farklıdır. Bunlar, kendini karamsar hissetme, arkadaşlarla geçinememe, boşanıp boşanmama gibi karar vermesi zor konularda ve hepimizin basma gelebilecek türden problemlerdir. Bu problemlere cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, yöneticilikteki mesleki kıdem, öğretmenlikteki mesleki kıdem, çalıştığı okulun bulunduğu yerleşim yeri, çalıştığı okulda bulunan öğretmen sayısı, çalıştığı okulda bulunan öğrenci sayısı, haftalık çalışma saati, yaş gibi değişkenlere göre eğitim yöneticileri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma Sakarya ilinde Adapazan,Hendek ve Kaynarca ilçelerinde yer alan ilköğretim okullarında yapılmıştır.Bu okullarda görevli okul müdürü, müdür başyardımcıları ve müdür yardımcıları olmak üzere 139 kişiye anket uygulanmıştır. Ankette problem çözme becerileri ile ilgili 35 soru yer almaktadır. Örneklem grubuna dahil edilen 19 bayan, 120 erkek toplam 139 ilköğretim okulu yöneticisinin problem çözme becerileri ile ilgili cevapladıkları anket geçerli sayılmış ve bilgisayar ortamında SPSS programına aktarılmıştır. İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin toplanan veriler; iki ortalama arasındaki fark önemlilik testi (t-testi), tek yönlü varyans analizi (Anova ) teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüm istatistiksel analizler 0.05 önemlilik derecesinde yapılmış, verilerin istatistiksel analizlerini yapmak için SPSS ( Statistical Package For Social Sciences ) programı kullanılmıştır. İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerinin cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, yöneticilikteki mesleki kıdem, öğretmenlikteki mesleki kıdem, rvçalıştığı okulun bulunduğu yerleşim yeri, çalıştığı okulda bulunan öğretmen sayısı, çalıştığı okulda bulunan öğrenci sayısı, haftalık çalışma saati, yaş gibi değişkenlere göre aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Personel yaşı değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Araştırma sonucunda ilköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme konusunda kendilerini yetersiz olarak algıladıkları görülmüştür. SUMMARY In this research,the ability of solving problems of primary school directors is investigated. That is to try to define how primary school directors generally react when they meet with problems in daily life.For that reason an inquiry is applied to the primary school directors. These problems are completely different from the usual problems that occurs in maths or science. These are the hard subjects such as feeling oneself pessimistic,difficulty in getting on well with friends and the decision of divorcing or not and the problems that can happen to all of us. It is investigated whether there is a meaningful difference among the school managers to these problems according to the variables such as age, weekly working hours, the number of students, the number of teachers, the locatian of the school, professionel senior in teaching, professionel senior in administration,the state of education, the state of being single or married and sex. The research is done in the primary schools in Adapazarı, Hendek and Kaynarca districts in Sakarya. The inquiry is applied to 139 people that consist of school directors, director's main assistants and director assistants who are working in these schools. There are 35 questions that bear on the abilities of solving problems in this inquiry. The inquiry of answer of 139 primary school directors including 19 woman, 120 man who are concluded in example group that bear on problem solving abilities are valid and are transferred into SPSS programme in computer circle. The collected dotas that bear on the problem solving abilities of primary school directors' difference importance test ( t-test ) between two averages are evaluated by using one way variance analysis ( Anova ).A11 statistical analysis are done in 0,05 importance degree, In order to make statistical analysis of the dotas, SPSS ( Statistical Package For Social Sciences ) programme is used. It is found that statistically there is a meaningful difference in problem solving abilities of primary school directors according to the varients such as age, weekly working hours, the number of students, the number of teachers, the place that school is located, VIprofessional senior in teaching, professional senior in administration, education level, the state of being single or married and sex. It is found that statistically there is no meaningful difference according to the varient of staff age. At the end of the research, it is understood that primary school directors perceived themselves as insufficient in solving problems. vn
Collections