Cumhuriyet`in ilk yıllarında Türk eğitim politikası
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Türk eğitim tarihinde büyük bir değişim niteliği taşıyan cumhuriyet dönemi eğitim anlayışı kendi içerisinde çeşitli dönemlere ayrılmakta ve her dönemde kendine özgü özellikleri bünyesinde barındırmaktadır. Çalışmada öncelikli olarak Osmanlı Devletindeki eğitim anlayışım belirterek ve Osmanlı Devletinin son dönemlerindeki eğitimde yozlaşmayı ortaya koyduktan sonra, bu dönemde eğitimin düzelmesi için yapılan çalışmalar anlatılmıştır. Daha sonra Yeni Türk Devletinin kurulması ile birlikte Ulu Önder Atatürk başkanlığında yapılan köklü değişiklikler anlatılarak her kademede kurulan eğitim birimleri hakkında bilgiler verilmiş, eğitimi daha millî, çağdaş ve kaliteli hâle getirebilmek için kurulan millet mektepleri ve halk evlerinin kuruluş gayeleri ve işleyiş faaliyetleri hakkında bilgiler verilmiştir. Sonuç olarak; Cumhuriyetin ilk yıllarında ortaya konulan eğitim politikası anlatılmaya çalışılmıştır. VI SUMMARY EDUCATION POLICY OF TURKISH REPUBLIC AT FIRST YEARS Key words: Education sistems, Education policy of Turkish Republic, village institues, reforms of education with Turkish Republic. The new republic system had forced to changemany qualificationsin Turkish Education policy. The new education policy has been divided in to several terms and these partly terms had their own properties and principles which differs one to another. In my study,firstl education policy of Ottoman is investigated, secondly the degenarations of this policy is marked, and the reforms which had been made about educations policy is examined. After tis two steps, with the establishing of the new Turkish Republic, the radical reforms made by Atatürk has been investigated and given knowladges about this new education reforms. The new education units like public houses, public schools which was aimed to be more modern, qualityfull and national, has been investigated and worked on. Their aims, specialisations and principles are noted. In conclusion, the first years of the new Turkish Republic sistem's education policy is worked on and details of this education sistem is told. VII
Collections