Eğitim yöneticilerinin sağladığı güdülemenin öğretmenlerin kurumsal bağlılık ve işdoyumu ve kurumsal bağlılıkları üzerine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anahtar Kelimeler: Eğitim Yönetimi, Öğretmenler, Güdüleme, İş doyumu, Kurumsal Bağlılık. Bu araştırmanın amacı, eğitim yöneticilerinin sağladığı güdülemenin, öğretmenlerin iş doyumu ve kurumsal bağlılıkları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Sakarya ilinde görev yapan 400 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmuştur. Veriler cinsiyet, branş ve öğrenim durumunu belirleyen üç sorunun yanı sıra Minnesota İş Tatmin Ölçeği, Cook ve Wall Örgütsel Bağlılık Anketi ve Güdüleme Anketi yoluyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin güdülenme, işdoyumu ve kurumsal bağlılık düzeylerinin tespiti amacıyla frekans ve yüzde, fark analizlerinde ise bağımsız örneklem t- testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; yöneticilerin öğretmenleri yüksek düzeyde güdülemekte olduğu, öğretmenlerin kurumsal bağlılık ve yaptıkları işten sağladıkları doyumun yüksek olduğu bulunmuştur. Güdüleme düzeyinin kurumsal bağlılığı etkilemekte olduğu, güdülenme düzeyi düşük olanların yüksek ve orta düzeyde güdülenenlere oranla kurumsal bağlılıklarının daha düşük olduğu bulunmuştur. Güdülenme düzeyinin iş doyumu düzeyine doğru orantılı olarak etki ettiği, güdülenme düzeyleri yüksek olanların, güdülenme düzeyleri düşük ve orta düzeyde olanlara, orta düzeyde olanların da düşük düzeyde olanlara oranla daha yüksek düzeyde işdoyumu elde ettikleri bulunmuştur. İş doyumu düzeyi kurumsal bağlılığı etkilemektedir. Yüksek düzeyde iş doyumu elde eden öğretmenlerin yüksek düzeyde kurumsal bağlılık gösterdikleri görülmüştür. Branş değişkeni ile öğretmenlerin işdoyum düzeyleri arasında fark bulunmuş olup, branş öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine oranla daha yüksek düzeyde işdoyumu elde ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin güdülenme ve kurumsal bağlılıklarım cinsiyet, branş ve öğrenim durumu değişkenlerinin etkilemediği bulunmuştur. Keywords: Education administration, Teachers, Motivation, Job Satisfaction, Institutional commitment. The purpose of this research is to examine the effect of the motivation provided by the administration on the job satisfaction of teachers and their institutional commitment. Sampling of the research is based on four hundred teachers working in Sakarya in 2003-2004 academic year. Data was obtained through Minnesota Job Satisfaction Scale, Cook and Wall Institutional Job Commitment Questionnaire and Motivation Questionnaire as well as three questions determining gender, field and educational status were used. To determine teachers' job satisfaction, motivation and institutional commitment frequency and percentage, in analyses of difference one sided variation analyses and sampling t test techniques were used. At the end of the research it was found that administration motivated teachers in a positive way and teachers were committed to their institutions. It is also found out that the level of motivation affects the institutional commitment and the level of institutional commitment changes according to motivation given by the administration. The level of motivation also affects the job satisfaction and high motivation causes high job satisfaction whereas low motivation leads to low job satisfaction. The level of job satisfaction affects the institutional commitment and teachers having high job satisfaction show high institutional commitment. The difference between field variations and level of job satisfaction has been found and field teachers were observed to have higher job satisfaction than form teachers. It has been found out that gender, field and educational status doesn't affect teachers' motivation and their institutional commitment. VI
Collections