Türk Müslümanlığı kavramının sosyolojik boyutları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Anahtar Kelimeler: Sosyal Değişme, İslam, Müslümanlık, Türk Müslümanlığı Araştırmamızda, 'Türk Müslümanlığı' kavramının sosyolojik olarak kullanılıp, kullanılmayacağının üzerinde durduk. Eğer böyle bir kavram varsa, bunun siyasal ve ideolojik yaklaşımlardan farklı olarak sosyolojik boyutlarının neler olabileceği üzerinde durduk. Çalışmamız teorik bir çalışma olup, Türkiye Türklerinin İslamiyet'i algılayış ve yorumlarıyla sınırlıdır. Türk Müslümanlığı incelerken buradaki temel dayanak noktamız İslam'ın 'etnik' kökenine göre değil coğrafi ve kültürel olarak farklı yorumlanmasının üzerinde durduk. Araştırmamızı yaparken öncelikle Türkler'in İslamiyet'i kabulü ve bunun sonuçlarını ortaya koymaya çalıştık. Daha sonra Türk Müslümanlığı kavramının oluşumunda etkili olan ameli-itikadi mezhep ve tasavvuf ekollerinin hangilerinin olduğu ve bunlarının öğretilerinin neler olduğunu kısaca açıkladık. Kavram karışıklığım önlemek için İslam ve Müslümanlık kelimelerinin nüanslarım ifade ettik. 'İslamiyet' özü ve kaynaklan itibariyle tektir fakat İslamiyet'in algılanış, yorumlanış ve kültür haline getirilip yaşanış biçimi olan 'Müslümanlık' pek çoktur. Dolayısıyla milletlere göre farklılıklar sergilemektedir. Sonuç olarak Türk Müslümanlığı kavramının kullanımı sosyolojik olarak doğrudur ve Türklerin tarihi süreç içerisinde, İslamiyet'ten ne anladıklarını, İslam'ın yoruma açık yanlarını nasıl yorumladıklarım, hayatlarına nasıl tatbik ettiklerini ihtiva eder. Elde ettiğimiz bulgulardan da yararlanarak Türk Müslümanlığını şöyle tammlaya biliriz: 'Türk Müslümanlığı' naklin yanında rasyonel düşünceye de önem veren, dengeli bir Peygamber sevgisi olan, cihat kavramım aksiyon anlamında hayatına gaye edinmiş, samimi ve toleranslı bir İslam yorumudur. iv SUMMARY THE SOCIOLOGICAL ASPECTS OF TURKISH ISLAM Key Words: Social change, Islam, Muslimness, Turkish Islam In this study, I have examined whether the concept `Turkish Islam` can be sociologically identified and used. I have tried to identify sociological aspects of the concept besides its ideological and political aspects. The study is a theoretical one and is limited to interpretations of Islam among Turks in Turkey. It does not intend to examine Turkish interpretations of Islam from a racial or ethnocentric perspective. It aims to look at the issue from cultural and geographical perspectives, and explores how cultural and geographical differences affect the way Islam is practiced. The study first starts with a historical examination of the conversion of Turks to Islam and its results on them. It then looks at the role of different sects, schools of thought, and Sufism in the formation of Turkish Islam. In order to prevent any conceptual confusion, I identified nuances between Islam and Muslimness. Islam as a religion is one and the same regardless of any culture or geography. However, there are important differences in the ways in which Islam is interpreted and practiced. I call this as Muslimness, as different cultures and nations perceive, interpret, and identify Islam differently. I have come with the conclusion that the concept `Turkish Islam` can be sociologically identified and used. The concept includes what Turks historically understood from Islam, how they interpreted and practiced it. In the light of findings of this study, one can identify Turkish Islam as follow: `Turkish Islam give as much importance to rationalism as it does to revelation and narration. It emphasizes the love for the Prophet Muhammad and interprets Jihad in terms of self struggle. It is a sincere and tolerant interpretation of Islam.`
Collections