Yahudi ve Hıristiyan kutsal metinlerinde kadının başını örtmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, kadının basını örtme uygulamasının Yahudi ve Hıristiyan kutsalmetinlerinde nasıl yer aldığını ortaya koymaktır. Basörtüsü, her iki dinin kutsalkitabında bir emir midir, yoksa daha önceki kültür ve medeniyetlerin devam edegelenbir uygulaması mıdır? Bu bağlamda her iki dinin kutsal kitabında, sözlü geleneğindeve erken dönemlerinde kadının basını örtmesi arastırılmıstır. Tezimizde dinler tarihinintarihi ve karsılastırmalı metodu kullanılmıstır. Arastırmamız neticesinde, her iki dindede kadınlar tarafından basörtme uygulamasının yerine getirildiği sonucuna varılmıstır.Fakat kadınların basörtme konusu Eski Ahit'te bir uygulama iken HıristiyanlıktaPavlus'un Korintoslulara yazmıs olduğu birinci mektubunda yer alan bir emirdir.Yahudilikte bu uygulama Talmudik dönemde bir kural haline getirilmistir. Çünkükadınların baslarını örtmesi geleneği Talmud öğretisinden ileri gelmektedir. Bununyanında, iffetlilik sartlarını yerine getirmek için her iki dinde de kadınların yabancıerkeklerin yanında baslarını, ayrıca yüzlerini de örtmeleri talep edilmektedir. Her ikidinde de sayet bir kadın basını açarak yasayı çiğnerse, bu ahlâksızca bir davranısolarak kabul görürdü. Öte yandan, sayet bir kadın bası açık dolasırsa, bu sekildeki birhaddi asmanın Eski Ahit'te ve Talmud'da değisik cezaları bulunmaktadır. Bunlardanen ağır olanı ise, Talmud'daki erkeğin kadına mehrini ödemeksizin onu bosamasıdır.Fakat Hıristiyanlıkta, sayet bir kadın bası açık dolasırsa bu, onun Tanrı'nınegemenliğine boyun eğmemesi demektir. Aynı zamanda bası açıklık, Tanrı'nınegemenlik sistemini yok etmektir. Bu tezin amacı, kadının basını örtme uygulamasının Yahudi ve Hıristiyan kutsalmetinlerinde nasıl yer aldığını ortaya koymaktır. Basörtüsü, her iki dinin kutsalkitabında bir emir midir, yoksa daha önceki kültür ve medeniyetlerin devam edegelenbir uygulaması mıdır? Bu bağlamda her iki dinin kutsal kitabında, sözlü geleneğindeve erken dönemlerinde kadının basını örtmesi arastırılmıstır. Tezimizde dinler tarihinintarihi ve karsılastırmalı metodu kullanılmıstır. Arastırmamız neticesinde, her iki dindede kadınlar tarafından basörtme uygulamasının yerine getirildiği sonucuna varılmıstır.Fakat kadınların basörtme konusu Eski Ahit?te bir uygulama iken HıristiyanlıktaPavlus?un Korintoslulara yazmıs olduğu birinci mektubunda yer alan bir emirdir.Yahudilikte bu uygulama Talmudik dönemde bir kural haline getirilmistir. Çünkükadınların baslarını örtmesi geleneği Talmud öğretisinden ileri gelmektedir. Bununyanında, iffetlilik sartlarını yerine getirmek için her iki dinde de kadınların yabancıerkeklerin yanında baslarını, ayrıca yüzlerini de örtmeleri talep edilmektedir. Her ikidinde de sayet bir kadın basını açarak yasayı çiğnerse, bu ahlâksızca bir davranısolarak kabul görürdü. Öte yandan, sayet bir kadın bası açık dolasırsa, bu sekildeki birhaddi asmanın Eski Ahit?te ve Talmud?da değisik cezaları bulunmaktadır. Bunlardanen ağır olanı ise, Talmud?daki erkeğin kadına mehrini ödemeksizin onu bosamasıdır.Fakat Hıristiyanlıkta, sayet bir kadın bası açık dolasırsa bu, onun Tanrı?nınegemenliğine boyun eğmemesi demektir. Aynı zamanda bası açıklık, Tanrı?nınegemenlik sistemini yok etmektir.
Collections