Mobil teknoloji kullanımının satın alma sürecine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde gelişen mobil cihaz ve mobil internet teknolojileri sayesinde hem tüketicilerin hem de perakendecilerin mobil pazarlama bağlamında mobil teknoloji ve hizmetlerden daha fazla faydalandığı görülmektedir. Tüketicilere istenilen yer ve zamanda online olabilme imkanı sunan akıllı telefonlar adeta dijital bir alışveriş asistanına dönüşerek tüketicilerin satın alma süreçlerinde özellikle de alternatiflerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi aşamalarında yoğun kullanımlarına yol açmıştır. Mobil teknolojilerin hem tüketicilere hem de perakendecilere sağlamış olduğu bir çok kolaylık ve fayda neticesinde her iki tarafa da bir çok imkan ve fırsat sunmaktadır. Bu kapsamda çok kanallı perakendenin yapı taşlarından biri haline gelen mobil teknolojiler araştırılmaya değer bir konu olarak ön plana çıkmaktadır.Teknoloji Kabul Modeli'nde tutumun belirleyicileri olarak yer alan algılanan kullanım kolaylığı ve algılanan fayda değişkenleri, araştırmanın modelinde tüketicilerin mobil teknoloji kullanımlarına yönelik tutumlarının en önemli iki belirleyicisi olarak yerini almıştır. Tüketicilerin mobil teknoloji kullanımlarına yönelik olarak algılamış oldukları kullanım kolaylığı ve faydalılığın hem tutum üzerine hem de satın alma süreci üzerine olan etkileri incelenmektedir. Daha sonra algılanan kolaylığı ve faydalılığı neticesinde tüketicilerin mobil teknolojilere karşı oluşan tutumlarının satın alma sürecinin hangi basamakları üzerinde daha etkili olduğu tespit edilmek istenmiştir. Bu doğrultuda modelde yer alan ilişkilerin ve ilgili hipotezlerin test edilmesi amacıyla oluşturulan online anket formu akıllı telefon kullanıcısı tüketiciler üzerinde uygulanmış ve elde edilen 925 anket verisi analize tabi tutulmuştur. Elde edilen veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile güvenilirlik analizleri yapılarak yapısal model test edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, tüketicilerin mobil teknoloji kullanımına yönelik olarak algılamış oldukları kullanım kolaylığı ve faydalılığın tutumlar üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Aracı bir değişken olarak, mobil teknoloji kullanımına yönelik oluşan bu tutumlar akıllı telefonların satın alma sürecinde daha yoğun olarak kullanılmasına yol açmıştır. Tüketicilerin akıllı telefonlarını satın alma sürecinin alternatif belirleme ve değerlendirme aşamalarında daha yoğun olarak kullandıkları görülmüştür. Developing mobile and internet technologies today have given new opportunities to both buyers and retailers to benefit from mobile technologies and services. Smart phones serve as an assistant to users at any time and place during the comparison of the product and evaluation process of the alternative offers before making the final decision and buying. Since mobile technology provides both consumers and retailers many benefits and convenience it offers them a lot of abilities and opportunities. In this context mobile technologies which have become one of the building blocks of multi-channel retailing emerged as an important subject to be studied.Perceived ease of use and perceived usefulness, which are determinants of the attitude in Technology Acceptance Model are the most significant two determinants of the buyers' attitudes for mobile technology use in the investigation model. The effects of perceived ease of use and perceived usefulness of using mobile technology on both the attitude and buying process of the buyer is investigated. Then it is aimed to determine on which steps of the buying process is the attitude of the buyer is more affective which is developed from the perceived ease of use and usefulness. A survey is prepared to test the relationship in the model and hypotheses and applied online on smart phone users. 925 survey data are analyzed. Structural model is tested by conducting descriptive statistics, explanatory and confirmatory factor analyses, and reliability analysis on the obtained data.According to the findings of the research, it is concluded that perceived ease of use and perceived usefulness of the buyer towards mobile technology use is effective on the attitude of the buyer. The attitudes towards the mobile technology use, as an intermediary variable, have led to more frequent and intensive use of smart phones in buying processes. It was observed that buyers use smart phones are frequently in buying process in determination and evaluation of the alternatives.
Collections