Show simple item record

dc.contributor.advisorİmamoğlu, Abdulvahit
dc.contributor.authorBakirtaş, Tuğba
dc.date.accessioned2020-12-29T14:05:03Z
dc.date.available2020-12-29T14:05:03Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-09-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/438147
dc.description.abstractKarar verme, bireyin hayatının her köşesinde karşılaştığı, istemli ya da istemsiz tercihlerde bulunduğu bilişsel bir süreçtir. Bu çalışma, bireyin karar verme sürecinde dinin etkisi olduğunu tespit etmek için yapılmıştır. Sakarya ili Adapazarı ilçesinden belirlenen okul türlerinden seçilen tesadüfî 263 öğrenciye yönelik `Karar Verme Sürecinde Bilişsel Faktörlerin Etkisi Ölçeği` uygulanmıştır. Öğrenciler belirlenirken üç farklı okul türü tercih edilerek araştırmanın evreni temsil etme yeterliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından 5'li Likert tipi ölçek hazırlanmış, ölçeğin ön test uygulaması yapıldıktan sonra uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre dini anlama ve yaşama konusunda teorik ve pratik bilgisi daha fazla olan Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencileri ile Anadolu Lisesi ve Özel Lise öğrencileri arasında anlamlı fark elde edilmiştir.Araştırmanın temel hipotezi, lisede öğrenim görmekte olan öğrenciler, sosyal ve gündelik hayatta herhangi bir konuda karar verirken inandıkları dinin etki ve yönlendirmesi ile hareket etmektedir. Elde edilen veriler aştırmanın temel hipotezini desteklemektedir. Hazırlanan ölçek ve ölçeğin alt boyutları ile demografik bilgiler karşılaştırıldığında, inandıkları dini yaşama ve uygulama konusunda teorik ve pratik bilgisi yüksek olan İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin Anadolu Lisesi ve Özel Lise öğrencilerine kıyasla daha pozitif davranış sergilediği tespit edilmiştir. Aile dindarlık düzeyi, dinin ilkelerine bağlılık ve herhangi bir konuda karar verirken dinin ilkelerini dikkate alma düzeyi arttıkça; gündelik yaşantıda duyarlı, hassas ve sorumluluklarının bilincinde olarak davranış sergilendiği tespit edilmiştir.
dc.description.abstractDecision making is a cognitive process that includes voluntary or involuntary choices of individuals in every parts of their life. This study was completed to ascertain the effects of religion in the decision making process of an individual. In the province of Sakarya, district of Adapazarı, `The Effect of Cognitive Factors on Decision Making Scole` was implemented to 263 students that were randomly selected from different types of schools.When the students were being selected and four different types of schools chosen, the capacity for the study to represent a system efficiently was ensured. A five point Likert scale was prepared to be used as a data collection tool, after a pilot scheme was carried out. The study's principle theorythe students who are studying in high school act with the influence and direction of the religion they believe in making a decision on any subject in social and everyday life.The data acquired also supports the study's principle theory. When the scale and its sub-dimensions were compared with the demographıc information, it was confirmed that the students of Imam-Hatip Highschool, whose Theoretical and Practical knowledge in the matter of living and implementing religious belief exceed that of the students of Anadolu Highschool and Private Highschools, exhibit a more positive behaviour. It was confirmed that as the level of religious devotion of families,commitment to religious doctrine, and obeying the religious doctrines in the decision making process increases, behaviour cognizant with compassion, empathy and responsibilityin daily life was exhibited.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlik döneminde bilişsel faktörlerin karar verme sürecine etkisinin din psikolojisi yönünden incelenmesi (Adapazarı örneğinde)
dc.title.alternativeThe investigation of the effect of cognitive factors on decision making in adolescence in terms of psychology of religion (In the case of Adapazarı)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-08
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmPuberty
dc.subject.ytmCognitive development
dc.subject.ytmCognitive characteristics
dc.subject.ytmDecision making
dc.subject.ytmDecision making process
dc.subject.ytmReligious psychology
dc.subject.ytmSakarya-Adapazarı
dc.identifier.yokid10247059
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid557658
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess