Azerbaycan`da okutulan Arapça ders kitaplarının dört temel dil becerisi açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş, Sonuç, dört bölüm ve üç ekten oluşan bu çalışma, Azerbaycan'da hem üniversite, hem de lisede okutulan Arapça ders kitaplarının dört temel dil becerisi açısından değerlendirilmesini içermektedir. Giriş bölümünde araştırmanın önemi, amacı, alam, metodu, içeriği ve ilmî yeniliği üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde Azerbaycan'da Arapça öğretimi; Sovyetler öncesi dönem, Sovyetler dönemi ve günümüzde Arapça öğretimi başlıkları altında ele alınmıştır. İkinci bölümde yabancı dil öğretim yöntemleri, geleneksel, bilişsel ve duyuşsal olmak üzere üç ana gruba ayrılmış ve başlıca yabancı dil öğretim yöntemleri, yaklaşım, tasarım ve uygulama açısından değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde, Azerbaycan'da Üniversitede okutulan Arapça ders kitabının 1958, 1962, 1971, 1998 baskılan incelenmiştir. Dördüncü bölümde, 1965 ve 1966 yılında liseler için basılan This study which consist of an introduction, four main chapters, three supplemantary parts and a conclusion aims to evaluate the Arabic textbooks used in the highschools and the universities of Azerbaijan from the points of four basic language abilities, namely reading, listening, writing and understanding. In the introduction, I gave an outline about the aim, importance and method of the study. In the Chapter One, I studied the Arabic language education in three periods, namely pre-Soviet Union, Soviet Union and post-Soviet Union eras. In the Chapter Two, the methods of the foreign language education divided into three main groups as traditional, cognitive and affective. And principal methods of foreign language education are considered from the points of approach, design and appliacation. In the Chapter Three, I examined the textbook used in Baku state university stressing the differens in various publication of it in the years of 1958, 1962, 1971 and 1998. In the Chapter Four, I examined the textbooks used in the highschools of Azerbaijan and published in the years of 1965, 1966, 1986-1994. In the Conclusion, I gave a summary of the results that I explored throughout the thesis and made a general evaluation abot the subject. In the Supplemantery parts, I gave the results of the questionnaire made among student and teachers(Ek-l), chapters from the textbooks used in the universities(Ek-2) and from the textbooks used in the highschools(Ek- 3) as examples of the Arabic textbooks.
Collections