Show simple item record

dc.contributor.advisorİşler, Emrullah
dc.contributor.authorBabayev, Mesud
dc.date.accessioned2020-12-29T08:57:12Z
dc.date.available2020-12-29T08:57:12Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/374643
dc.description.abstractGiriş, Sonuç, dört bölüm ve üç ekten oluşan bu çalışma, Azerbaycan'da hem üniversite, hem de lisede okutulan Arapça ders kitaplarının dört temel dil becerisi açısından değerlendirilmesini içermektedir. Giriş bölümünde araştırmanın önemi, amacı, alam, metodu, içeriği ve ilmî yeniliği üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde Azerbaycan'da Arapça öğretimi; Sovyetler öncesi dönem, Sovyetler dönemi ve günümüzde Arapça öğretimi başlıkları altında ele alınmıştır. İkinci bölümde yabancı dil öğretim yöntemleri, geleneksel, bilişsel ve duyuşsal olmak üzere üç ana gruba ayrılmış ve başlıca yabancı dil öğretim yöntemleri, yaklaşım, tasarım ve uygulama açısından değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde, Azerbaycan'da Üniversitede okutulan Arapça ders kitabının 1958, 1962, 1971, 1998 baskılan incelenmiştir. Dördüncü bölümde, 1965 ve 1966 yılında liseler için basılan
dc.description.abstractThis study which consist of an introduction, four main chapters, three supplemantary parts and a conclusion aims to evaluate the Arabic textbooks used in the highschools and the universities of Azerbaijan from the points of four basic language abilities, namely reading, listening, writing and understanding. In the introduction, I gave an outline about the aim, importance and method of the study. In the Chapter One, I studied the Arabic language education in three periods, namely pre-Soviet Union, Soviet Union and post-Soviet Union eras. In the Chapter Two, the methods of the foreign language education divided into three main groups as traditional, cognitive and affective. And principal methods of foreign language education are considered from the points of approach, design and appliacation. In the Chapter Three, I examined the textbook used in Baku state university stressing the differens in various publication of it in the years of 1958, 1962, 1971 and 1998. In the Chapter Four, I examined the textbooks used in the highschools of Azerbaijan and published in the years of 1965, 1966, 1986-1994. In the Conclusion, I gave a summary of the results that I explored throughout the thesis and made a general evaluation abot the subject. In the Supplemantery parts, I gave the results of the questionnaire made among student and teachers(Ek-l), chapters from the textbooks used in the universities(Ek-2) and from the textbooks used in the highschools(Ek- 3) as examples of the Arabic textbooks.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAzerbaycan`da okutulan Arapça ders kitaplarının dört temel dil becerisi açısından değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe evaluation of Arabic text books being taught in Azerbaijan baset on the four basic language skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmAzerbaijan
dc.subject.ytmArabic
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid110256
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid107166
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineArap Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess