Annelerin duygu sosyalleştirme davranışları ile çocukların benlik algısı ve sosyal problem çözme becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada annelerin duygu sosyalleştirme davranışları ile 5-6 yaş grubu çocukların benlik algısı ve sosyal problem çözme becerileri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Kırklareli il merkezinde okul öncesi kurumlara devam eden 109 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada annelerin duygu sosyalleştirme davranışlarını ölçmek için `Çocukların Olumsuz Duygularıyla Baş Etme Ölçeği` (ÇODBEÖ), çocukların benlik algılarını ölçmek amacıyla `Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği` (DBAT), sosyal problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla ise `Wally Sosyal Problem Çözme Testi` kullanılmıştır. Annelerin destekleyici ve destekleyici olmayan duygu tepkilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılığı incelenirken normallik testi sonucuna göre ilişkisiz t-testi, Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis H-Testi kullanılmıştır. Annelerinin destekleyici ve destekleyici olmayan duygu tepkileri çocukların benlik algıları düzeyini ve sosyal problem çözme becerilerini ne derece açıklayıp açıklayamadığını belirlemek üzere çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Çocukların benlik algısı düzeyleri ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, annelerin destekleyici ve destekleyici olmayan duygu tepkileri ile çocukların sosyal problem çözme ve benlik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı derecede farklılık görülmezken, çocukların sosyal problem çözme ve benlik puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı derecede ilişki bulunmuştur. In the present study, maternal emotional socialization behaviors, children's self-concept, and social problem-solving skills were investigated. The study sample consisted of 109 children attending preschool education institutions located in Kırklareli city centre. Maternal emotion socialization behaviors, children's self-concept, and their social problem-solving skills were measured using `the Coping with Children's Negative Emotions Scale (CCNES)`, `the Demoulin Self-Concept Development Scale (DSCDS)`, and `the Wally Social Problem Solving Test`, respectively. Independent t-test after the normality test results, the Mann Whitney U Test, and the Kruskal Wallis H-Test were performed to examine the differences in supportive and unsupportive emotional responses of mothers' according to different variables. Multiple regression analysis was used to assess how much supportive and unsupportive emotional responses of mothers indicate children's level of self-concept and their social problem-solving skills. The Pearson Product-Moment Correlation Coefficient analysis was conducted to determine the association between children's level of self-concept and their social problem-solving skills. The results of the study demonstrated that there was no statistically significant difference between mothers' supportive/unsupportive emotional responses and children's social problem-solving skills and their self-concept scores, while a statistically significant difference was found between children's social problem solving-skills and their self-concept scores
Collections