Farklı kimlik statülerine sahip ergenlerin kendini engelleme eğilimlerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ergenlerin kendini engelleme eğilimi kimlik statüleri açısından bazı demografik değişkenler ele alınarak incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma grubu 14-18 yaş grubunda, 690 kız 573 erkek olmak üzere Ankara ili Sincan ilçesinde ikamet eden ve devlet okulunda öğrenim gören 1263 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma aynı bölgeden raslantısal olarak seçilen iki farklı okulda yapılmıştır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Kimlik Gelişiminin Boyutları Ölçeği ve Kendini Sabotaj Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü ANOVA, t-testi, Kruskal Wallis, Bonferroni, Ki-Kare tekniği uygulanmıştır. Araştırmada ergenlerde kendini engelleme eğilimi bağlamında kimlik statüleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Cinsiyetler arası farklılığa bakıldığında ise kız ve erkek öğrenciler arasında kendini engelleme eğilimi ve kimlik statüleri açısından anlamlı bir farklılaşma vardır. Kendini engelleme eğilimi kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha sık görülmektedir. Sonuçlar ergenliğin en temel görevlerinden olan kimlik gelişimi sürecinde kendini engelleme eğilimi odağında ele alınmaktadır. The main purpose of this study is to analyse self-handicapping tendency and identity statuses in adolescence by considering demographic variables. The study is a relational screening model. The study group consists of 690 female and 573 male students with a total of 1263 high school students, aged 14-18 years, who live in Sincan, Ankara. The data in the study was obtained from students from two randomly selected schools from the same region. Personal Information Form, The Dimensions of Identity Development Scale, Self- Handicapping Scale were utilized in this resarch. The data was analyzed using SPSS. In order to analyse the data, One-way ANOVA, Kruskal Wallis H-Test, T-test, Bonferroni Test, chi-square test were used. The research shows that self-handicapping tendency varies significantly based on the identity statuses in adolescence. Boys and girls differed significantly based on self handicapping tendency and identity statuses. The self handicapping tendency of girls is significantly higher than that of boys. The results are discussed with a focus on the self handicapping tendency in the process of identity development, which is one the most prominent tasks of adolescence.
Collections