Show simple item record

dc.contributor.advisorMindivanli Akdoğan, Esra
dc.contributor.authorCeylan, Yakup
dc.date.accessioned2023-09-22T12:20:46Z
dc.date.available2023-09-22T12:20:46Z
dc.date.submitted2023-05-15
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739609
dc.description.abstractAmaç: Çalışmada, 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı bilişsel kazanımlarının ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders ve çalışma kitabı ölçme değerlendirme sorularının Krathwohl Taksonomisine göre incelenmesi ve karşılaştırmasını yapmak amaçlanmıştır.Yöntem: Çalışmada nitel araştırma modeline dayalı olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda yer alan bilişsel kazanımların tamamının ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı ve çalışma kitabında yer alan ölçme değerlendirme sorularının Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamak ve alt basamaklarına göre taksonomik analizi yapılmıştır. Kazanımların analizinde betimsel analiz, ders kitabı ve çalışma kitabındaki ölçme değerlendirme sorularının taksonomik analizi ve ilgili kazanımlara uygunluğunun değerlendirilmesinde ise içerik analizi kullanılmıştır.Bulgular: 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda yer alan bilişsel kazanımların Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamaklarından anlama basamağında ve örneklendirme, sonuç çıkarma ve karşılaştırma alt basamaklarında bulunduğu anlaşılmıştır. Bahsi geçen kazanımlara yönelik hazırlanan ders ve çalışma kitabındaki ölçme değerlendirme sorularının ise Krathwohl taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamaklarından anlama basamağında ve özetleme, sonuç çıkarma, karşılaştırma ve açıklama alt basamaklarında bulunduğu anlaşılmıştır.Sonuç: 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda yer alan bilişsel kazanımların Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamak ve alt basamaklarına göre dengeli bir dağılım göstermediği ve taksonominin üst düzey düşünmeye hizmet edecek basamaklarında çok az sayıda kazanım bulunduğu tespit edilmiştir. Ders ve çalışma kitaplarındaki ölçme değerlendirme sorularının ise genel olarak Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamak ve alt basamaklarına göre dengeli bir dağılım göstermediği ve taksonomisinin üst düzey düşünmeye hizmet edecek basamaklarında çok az sayıda ölçme değerlendirme sorusunun bulunduğu ve ilgili kazanımlara uygun olarak hazırlandığı sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: sosyal bilgiler, öğretim programı, Krathwohl taksonomisi, kazanım, ders kitabı ve çalışma kitabı
dc.description.abstractPurpose: This study aimed at investigating and comparing cognitive achievements in 7th grade Social Studies Teaching Program and the assessment and evaluation questions in the 7th grade Social Studies textbook and workbook based on Krathwohl Taxonomy.Method: In this study, document analysis method of qualitative research was used. Taxonomic analysis of all the cognitive achievements in the 7th grade Social Studies Teaching Program and the assessment and evaluation questions in the 7th grade Social Studies textbook and workbook was employed on the basis of the cognitive process dimension category and its sub-categories of Krathwohl Taxonomy in the study. Descriptive analysis was conducted for the analysis of achievements while taxonomic analysis was performed for the assessment and evaluation questions in textbook and workbook. Similarly, content analysis was carried out to evaluate the appropriateness of related achievements.Findings: The findings showed that cognitive achievements in 7th grade Social Studies Teaching Program are involved in comprehension category which is one of the categories in cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy and in its subcategories including exemplifying, inferring and comparing. Also, it was found that the assessment and evaluation questions in textbook and workbook which are prepared for the achievements mentioned are involved in comprehension category of cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy as well as in its subcategories including summarizing, inferring, comparing and explaining.Result: The study revealed that cognitive achievements in the 7th grade Social Studies Teaching Program do not display a balanced distribution according to the cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy and its subcategories. Also, it was found that there are very few achievements in the categories of taxonomy which will serve higher level thinking. As for the assessment and evaluation questions in textbook and workbook, it can be concluded that these questions, in general, do not display a balanced distribution in terms of the cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy and its subcategories. Similarly, the results showed that there are very few assessment and evaluation questions in the categories of taxonomy which will serve higher level thinking. On the other hand, the results revealed that these questions were prepared in accordance with the related achievements.Keywords: social studies, teaching program, Krathwohl taxonomy, achievement, textbook and workbooken_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programı, ders kitabı ve çalışma kitabının Krathwohl Taksonomisine göre incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of 7th grade social studies teaching program, textbook and workbook based on Krathwohl Taxonomy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-05-15
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBloom taxonomy
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmSocial studies course
dc.subject.ytmSocial studies education
dc.subject.ytmTaxonomy
dc.subject.ytmWorkbooks
dc.subject.ytmKrathwohl Taxonomy
dc.identifier.yokid10272977
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityATATÜRK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid666134
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineSosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess