Replication of a role stress model for credit marketers and development of credit marketing specific measurement scales
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın ana gayesi kredi pazarlama elemanları işin kullanılabilecek ölçütler geliştirmektir. Bu amaçla; rol çatışması, rol belirsizliği, iş standartlarının tayinine katılım, sevk ve idarenin sıkılığı, > iş tatmini ve iş başarısı ölçütleri uyarlanmış ve geliştirilmiştir. Diğer yandan; yine kredi pazarlama elemanları için iş başarısı ve iş tatmini ağırlıklı bir rol stresi modeli denen miştir. Bu amaçla Türk Bankacılık sektöründe faaliyet gösteren dört bankadan veri toplanmıştır. ölçütlerin nasıl geliştirildiği hakkında detaylı bilgi çalışmada gösterilmiş olup, faktör analizi ve güvenilirlik he saplamalarının sonuçlarının yöneticilere ve araştırmacılara ça lışmalarında önemli ipuçları sağlayacağı düşünülerek ağırlık bu incelemelere verilmiştir. Diğer taraftan; rol stresi modelini oluşturan hipotezler istatistiksel olarak test edilmiş ve iş başarısı, iş tatmini, rol belirsizliği ve rol çatışması modelle ri incelenmiştir. Son olarak çalışmanın bulguları yöneticiler ve araştır macılar açısından detaylı bir şekilde tartışılmıştır. VSAYFA SAYISI: 149 BAŞLANGIÇ SAYFA SAYISI: 14 KAYNAK SAYISI: 19 TABLO SAYISI: 22 SEKİL SAYISI :1 KİLİT KELİMELER: KREDİ PAZARLAMA, ROL STRESİ, İŞ TATMİNİ, İŞ BAŞARISI, ROL BELİRSİZLİ?İ, ROL ÇATIŞMASI. VI ABSTRACT The main objective of the study has been the development of job specific measurement scales for credit marketers. In this respect, original scales measuring role conflict, role ambiguity, closeness of supervision, influence over standards, job performance, and job satisfaction have been adopted and modified. Also a role stress model emphasizing two important job outcomes (job satisfaction and job performance) has been replicated for credit marketers. For this purpose data have been drawn from the credit marketers of four banks operating in the Turkish Banking Sector. The development process for the scales has been given in detail in the study. Especially the results of factor analysis and reliability computations have been emphasized considering their important research and managerial implications. On the other hand, hypothesized relationships of the role stress model have been tested with path analysis procedures and reduced models for role conflict, role ambiguity, job performance, and job satisfaction have been presented. Finally the findings of the study have been discussed in detail and managerial and research findings have been given. IllNUMBER OF PAGES: 149 NUMBER OF PRELIMINARY PAGES: 14 NUMBER OF REFERENCES:19 NUMBER OF TABLES:22 NUMBER OF FIGURES: 1 KEY WORDS: CREDIT MARKETING, ROLE STRESS, JOB SATISFACTION, JOB PERFORMANCE, ROLE CONFLICT, ROLE AMBIGUITY. IV
Collections