Show simple item record

dc.contributor.advisorÇağlı, Uğur
dc.contributor.authorAltinok, Mehmet S.
dc.date.accessioned2021-05-08T11:36:02Z
dc.date.available2021-05-08T11:36:02Z
dc.date.submitted1987
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687865
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmanın ana gayesi kredi pazarlama elemanları işin kullanılabilecek ölçütler geliştirmektir. Bu amaçla; rol çatışması, rol belirsizliği, iş standartlarının tayinine katılım, sevk ve idarenin sıkılığı, > iş tatmini ve iş başarısı ölçütleri uyarlanmış ve geliştirilmiştir. Diğer yandan; yine kredi pazarlama elemanları için iş başarısı ve iş tatmini ağırlıklı bir rol stresi modeli denen miştir. Bu amaçla Türk Bankacılık sektöründe faaliyet gösteren dört bankadan veri toplanmıştır. ölçütlerin nasıl geliştirildiği hakkında detaylı bilgi çalışmada gösterilmiş olup, faktör analizi ve güvenilirlik he saplamalarının sonuçlarının yöneticilere ve araştırmacılara ça lışmalarında önemli ipuçları sağlayacağı düşünülerek ağırlık bu incelemelere verilmiştir. Diğer taraftan; rol stresi modelini oluşturan hipotezler istatistiksel olarak test edilmiş ve iş başarısı, iş tatmini, rol belirsizliği ve rol çatışması modelle ri incelenmiştir. Son olarak çalışmanın bulguları yöneticiler ve araştır macılar açısından detaylı bir şekilde tartışılmıştır. VSAYFA SAYISI: 149 BAŞLANGIÇ SAYFA SAYISI: 14 KAYNAK SAYISI: 19 TABLO SAYISI: 22 SEKİL SAYISI :1 KİLİT KELİMELER: KREDİ PAZARLAMA, ROL STRESİ, İŞ TATMİNİ, İŞ BAŞARISI, ROL BELİRSİZLİ?İ, ROL ÇATIŞMASI. VI
dc.description.abstractABSTRACT The main objective of the study has been the development of job specific measurement scales for credit marketers. In this respect, original scales measuring role conflict, role ambiguity, closeness of supervision, influence over standards, job performance, and job satisfaction have been adopted and modified. Also a role stress model emphasizing two important job outcomes (job satisfaction and job performance) has been replicated for credit marketers. For this purpose data have been drawn from the credit marketers of four banks operating in the Turkish Banking Sector. The development process for the scales has been given in detail in the study. Especially the results of factor analysis and reliability computations have been emphasized considering their important research and managerial implications. On the other hand, hypothesized relationships of the role stress model have been tested with path analysis procedures and reduced models for role conflict, role ambiguity, job performance, and job satisfaction have been presented. Finally the findings of the study have been discussed in detail and managerial and research findings have been given. IllNUMBER OF PAGES: 149 NUMBER OF PRELIMINARY PAGES: 14 NUMBER OF REFERENCES:19 NUMBER OF TABLES:22 NUMBER OF FIGURES: 1 KEY WORDS: CREDIT MARKETING, ROLE STRESS, JOB SATISFACTION, JOB PERFORMANCE, ROLE CONFLICT, ROLE AMBIGUITY. IVen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleReplication of a role stress model for credit marketers and development of credit marketing specific measurement scales
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmCredit marketing
dc.subject.ytmJob satisfaction
dc.subject.ytmJob description
dc.subject.ytmManagement
dc.identifier.yokid13950
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid13950
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess