Young and fresnel: A case-study investigating the progress of the wave theory in the beginning of the nineteenth century in the light of its implications to the history and methodology of science
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, Thomas Young ve Augistive Fresnel'in, on dokuzuncu yüzyılın başındaki dalga ışık teorisinin gelişiminde ne kadar başarılı olduklarını incelemektedir. İnceleme aracı olarak, Bilimsel Araştırma Programların Metodolojisi kullanılacaktır. Bu durum çalışması, seçilmiş olan metodolojinin göreceli değerlerinin erişimine de olanak verecektir – çalışma, metodun faydalarına ve düzeltmeye açık noktalarına işaret etmesinde yardımcı olacaktır. Bu da, bir takım metodolojik kuralların teoriler değişimi sürecine bilimsel gelişimin boyunca uygulanabirliği, bu kuralların bilimsel teorilerin objektiflik garantisi olarak statüsü ve bilimsel araştırmanın objektif bir süreç olarak sürdürme olasılığı gibi bilim tarihi ve metodolojisinde çıkan genel meselelerini tartışmak için olanak sağlayacaktır.Anahtar Kelimeler: Dalga Işık Teorisi, Young, Fresnel, Bilim Metodolojisi This thesis aims to analyze how Thomas Young and Augustine Fresnel were successful in developing the wave theory of light at the beginning of the nineteenth century. The Methodology of Scientific Research Programmes will be used as the tool of analysis. Such a case-study will give the possibility to access the relative merits of the chosen methodology as well – it will help to point to the benefits of the method and to the parts which are open to further modification. That in turn will allow to discuss general issues appearing in the history and methodology of science, such as the applicability of a certain set of methodological rules to the process of theory-change throughout the flow of scientific development, the status of these rules as a guarantee of objectivity of scientific theories, and the possibility of scientific inquiry as objective process.Keywords: Wave Theory of Light, Young, Fresnel, Methodology of Science.
Collections