Show simple item record

dc.contributor.advisorBağçe, Samet
dc.contributor.authorKulandina, Yevgeniya
dc.date.accessioned2021-05-08T11:17:46Z
dc.date.available2021-05-08T11:17:46Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/681620
dc.description.abstractBu tez, Thomas Young ve Augistive Fresnel'in, on dokuzuncu yüzyılın başındaki dalga ışık teorisinin gelişiminde ne kadar başarılı olduklarını incelemektedir. İnceleme aracı olarak, Bilimsel Araştırma Programların Metodolojisi kullanılacaktır. Bu durum çalışması, seçilmiş olan metodolojinin göreceli değerlerinin erişimine de olanak verecektir – çalışma, metodun faydalarına ve düzeltmeye açık noktalarına işaret etmesinde yardımcı olacaktır. Bu da, bir takım metodolojik kuralların teoriler değişimi sürecine bilimsel gelişimin boyunca uygulanabirliği, bu kuralların bilimsel teorilerin objektiflik garantisi olarak statüsü ve bilimsel araştırmanın objektif bir süreç olarak sürdürme olasılığı gibi bilim tarihi ve metodolojisinde çıkan genel meselelerini tartışmak için olanak sağlayacaktır.Anahtar Kelimeler: Dalga Işık Teorisi, Young, Fresnel, Bilim Metodolojisi
dc.description.abstractThis thesis aims to analyze how Thomas Young and Augustine Fresnel were successful in developing the wave theory of light at the beginning of the nineteenth century. The Methodology of Scientific Research Programmes will be used as the tool of analysis. Such a case-study will give the possibility to access the relative merits of the chosen methodology as well – it will help to point to the benefits of the method and to the parts which are open to further modification. That in turn will allow to discuss general issues appearing in the history and methodology of science, such as the applicability of a certain set of methodological rules to the process of theory-change throughout the flow of scientific development, the status of these rules as a guarantee of objectivity of scientific theories, and the possibility of scientific inquiry as objective process.Keywords: Wave Theory of Light, Young, Fresnel, Methodology of Science.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleYoung and fresnel: A case-study investigating the progress of the wave theory in the beginning of the nineteenth century in the light of its implications to the history and methodology of science
dc.title.alternativeYoung ve fresnel: Bilim tarihi ve metodolojisine etkiler ışığında on dokuzuncu yüzyılın başında dalga teorisindeki gelişmeyi inceleyen durum çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFelsefe Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10017017
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid347331
dc.description.pages87
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess